Luokanopettajan valmiudet kohdata psyykkisesti oireileva oppilas alakoulussa : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Kirra, Vilja; Mikola, Minna (2016)
Kirra, Vilja
Mikola, Minna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701091211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701091211
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota viimeisintä tietoa kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla luokanopettajan valmiuksista kohdata psyykkisesti oireileva oppilas alakoulussa. Työn tilaajana toimi Satakunnan ammattikorkeakoulun mielenterveys tutkimusryhmä. Kirjallisuuskatsauksella pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin: Mitkä ovat haasteellisen käyttäytymisen pääpiirteet alakoulun oppilailla? Millaiset valmiudet luokanopettajilla on tunnistaa psyykkisesti oireileva oppilas alakoulussa?
Teoriatietoa haettiin EBSCOhost Academic Search Elite-, Medic-, Melinda- ja Finnatietokannoista vuosilta 2007-2016. Hakua täydennettiin vielä manuaalisella haulla. Kirjallisuuskatsauksen ulkopuolelle jätettiin neuropsykiatriset häiriöt, syömishäiriöt sekä riippuvuudet. Lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valittiin yhteensä 11 tutkimusta, joista neljä oli englanninkielisiä.
Oppilaiden häiriökäyttäytyminen on tänä päivänä iso ongelma kouluissa. Tämän kirjallisuuskatsauksen tutkimusten perusteella yleisimpiä koulun arjessa ilmeneviä psyykkisen oireilun muotoja ovat aggressiivisuus, masennus, käytös- ja ahdistuneisuushäiriöt sekä passiivinen käyttäytyminen. Haasteellinen käytös ilmeni koulumaailmassa monilla eri tavoilla. Oppilaiden psyykkinen oireilu kouluissa kuormitti luokanopettajien työtä ja haastoi heidän ammattitaitoa.
Opettajan valmiudet kohdata psyykkisesti oireileva oppilas jaettiin sisällönanalyysin avulla kolmeen yläluokkaan: opettajan ammatilliset-, toiminnalliset- ja moniammatilliset valmiudet. Kirjallisuuskatsauksen tuloksista kävi ilmi opettajan koulutuksen lisätarve oppilaan psyykkisten ongelmien huomaamiseen. Opettajat halusivat opettajankoulutukseen enemmän käytännön keinoja kohdata haastavasti käyttäytyvä oppilas. Opettajat osasivat käyttää apunaan moniammatillista työryhmää, mutta sen toiminnassa havaittiin joitakin puutteita.
Teoriatietoa haettiin EBSCOhost Academic Search Elite-, Medic-, Melinda- ja Finnatietokannoista vuosilta 2007-2016. Hakua täydennettiin vielä manuaalisella haulla. Kirjallisuuskatsauksen ulkopuolelle jätettiin neuropsykiatriset häiriöt, syömishäiriöt sekä riippuvuudet. Lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valittiin yhteensä 11 tutkimusta, joista neljä oli englanninkielisiä.
Oppilaiden häiriökäyttäytyminen on tänä päivänä iso ongelma kouluissa. Tämän kirjallisuuskatsauksen tutkimusten perusteella yleisimpiä koulun arjessa ilmeneviä psyykkisen oireilun muotoja ovat aggressiivisuus, masennus, käytös- ja ahdistuneisuushäiriöt sekä passiivinen käyttäytyminen. Haasteellinen käytös ilmeni koulumaailmassa monilla eri tavoilla. Oppilaiden psyykkinen oireilu kouluissa kuormitti luokanopettajien työtä ja haastoi heidän ammattitaitoa.
Opettajan valmiudet kohdata psyykkisesti oireileva oppilas jaettiin sisällönanalyysin avulla kolmeen yläluokkaan: opettajan ammatilliset-, toiminnalliset- ja moniammatilliset valmiudet. Kirjallisuuskatsauksen tuloksista kävi ilmi opettajan koulutuksen lisätarve oppilaan psyykkisten ongelmien huomaamiseen. Opettajat halusivat opettajankoulutukseen enemmän käytännön keinoja kohdata haastavasti käyttäytyvä oppilas. Opettajat osasivat käyttää apunaan moniammatillista työryhmää, mutta sen toiminnassa havaittiin joitakin puutteita.