Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Klimatförändringens inverkan på företag i en by i de schweiziska alperna

Wikman, Emma (2010)

 
Avaa tiedosto
Wikman_Emma.pdf (545.2Kt)
Lataukset: 


Wikman, Emma
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003265951
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att redogöra för vilka tjänster och produkter företag på en mindre skidort i Schweiz kunde utveckla för att även med mindre snö p.g.a. klimatförändringar fortsättningsvis kunna locka turister till destinationen. Avsikten var också att analysera hur tjänsterna och produkterna kunde marknadsföras.
Teorin delades in i två delar: miljö och turism där turismens betydelse och klimatförändringarnas påverkan ingår, samt den andra delen som handlar om möjligheter för framtiden där produktutveckling, marknadsföring och motiv för resande och val av en destination ingår. Med denna teoretiska referensram som bas gjordes en kvalitativ undersökning med tre intervjuer där sexton frågor ingick.
Undersökningen visade tydligast att uppfattningarna om klimatförändringarna varierar och att det är svårt att förutspå framtiden. Samtidigt underströks betydelsen av att turismbranschen håller sig informerad inför potentiella förändringar och att medvetenhet om möjliga förändringar kontinuerligt utvecklas. Miljömedvetenhet är också viktigt för framtiden.
 
The intention of this thesis was to investigate in what services and products companies in a small ski resort in Switzerland could develop to continue to attract tourists to the destination even with less snow due climate changes. The intention was also to analyze possible marketing for the services and products.
The theory was divided into two parts: environment and tourism with importance of tourism and the impact of climate change and the second part possibilities for the future with theory on product development, marketing and motives for traveling. With this theoretical reference as a base a qualitative research with three interviews with each sixteen questions was made.
The most apparent and most important results that the research gave were that perceptions of climate change vary and that it is difficult to predict and foretell the future. The importance of that the tourism industry keeps itself informed of potential changes and awareness of possible changes was also stressed. Environmental awareness is also important for the future.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste