Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kemvit Oy:n jälleenmyyjien tarpeiden kartoitus ja tuotekuvaston kehittäminen

Siidoroff, Sylvi (2016)

Avaa tiedosto
Siidoroff_Sylvi.pdf (377.3Kt)
Lataukset: 


Siidoroff, Sylvi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701161395
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sai aiheensa puhtausaineita valmistavan Kemvit Oy:n tuotteiden ulkoasun muutoksesta sekä tuotekuvastojen uudistumisen tarpeesta. Kemvit Oy uusi tuotteidensa ulkoasun huomattavasti entistä värikkäämmäksi ja trendikkäämmäksi. Työn lähtökohtana oli Kemvit Oy:n tarve luoda uusi tuotekuvasto vanhojen tilalle, jotta myös tuotekuvasto vastaisi uudistunutta tuoteilmettä. Uudesta tuotekuvastosta haluttiin tehdä mahdollisimman käyttäjäystävällinen ja helpottaa yrityksen tuotteita myyvien jälleenmyyjäorganisaatioiden myyntityötä. Jotta tuotekuvastosta saataisiin mahdollisimman käyttäjäystävällinen, päätettiin laatia kyselylomake kartoittamaan jälleenmyyjien mielipiteitä ja tarpeita koskien tuotekuvastoa sekä myös haastatella osaa heistä. Kyselylomaketta lähetettiin sähköisesti ympäri Suomea eri jälleenmyyjille, haastateltavat myyjät taas olivat ainoastaan Pirkanmaalta sekä pääkaupunkiseudulta.

Haastattelun ja kyselylomakkeilla kerättyjen vastausten perusteella jälleenmyyjät käyttävät tuotekuvastoa suurimmaksi osaksi myynnin tukena myymälässä sekä asiakaskäynneillä. Tärkeimmiksi asioiksi koettiin, että uuden tuotekuvaston tulisi olla jäsennelty selkeästi, jotta etsittävät tuotteet on helppo löytää myyntiprosessin aikana ja että kuvastossa olisi hyvä olla esillä kaikki tuoteryhmät. Lisäksi painotettiin mm. tuoteinfojen merkitystä sekä tuotteelle mahdollisesti myönnettyjen kuluttajamerkkien (mm. ympäristömerkki, avainlippu, allergia- ja astmaliiton hyväksymä) näkyvyyden tärkeyttä uudessa tuotekuvastossa.

Kyselylomakkeella ja jälleenmyyjien haastatteluilla saatiin selville erittäin laaja-alaisesti jälleenmyyjien mielipiteitä koskien tulevan tuotekuvaston ulkoasua ja sisältöä, kuin myös yleisiä mielipiteitä koskien Kemvit Oy:n tuotteita, tuotteiden uutta ilmettä, kuin myös yhteistyön sujuvuutta jälleenmyyntiyritysten kanssa. Jälleenmyyjien arvostus pientä suomalaista yritystä kohtaan on erittäin suuri ja useat jälleenmyyjät tuntuvat luottavan enemmän pieneen toimijaan kuin suurin ulkomaisiin organisaatioihin.

Kyselylomakkeella saatujen vastausten otanta jäi oletettua pienemmäksi. Kysely toteutettiin joulukuussa, joten ajankohta saattoi osaltaan vaikuttaa vastausten määrään. Jälleenmyyjien innokkuus vastata kyselyyn haastattelukäynnillä tai puhelinhaastatteluna oli positiivinen yllätys. Jopa muutama sähköisen kyselylomakkeen saanut jälleenmyyjä, ehdotti itse lomakkeen läpikäymistä puhelimitse. Haastattelu tutkimusmenetelmänä antaa usein lisää tietoa verrattuna pelkkään sähköiseen lomakkeeseen, joten haastatteluja olisi voinut ulottaa koskemaan pääkaupunkiseudun ja Pirkanmaan lisäksi myös muita alueita, joilla on Kemvit Oy:n tuotteiden jälleenmyynti toimintaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste