Leikki-ikäisen lapsen valmistaminen leikkaustoimenpiteeseen : kirjallisuuskatsaus
Hopeanaula, Anna (2016)
Hopeanaula, Anna
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701101223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701101223
Tiivistelmä
Suurimmalle osalle lapsista sairaalaan joutuminen on pelottava ja ahdistava kokemus. Viime vuosien aikana lääketiede on kehittynyt ja yhä useammin leikkaus tehdään päiväkirurgisesti, jolloin lapsi tulee valmistella ennen leikkausta kotona.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää leikki-ikäisen lapsen valmistamista leikkaustoimenpiteeseen sekä miten huomioida lapsen vanhemmat toimenpiteeseen valmistamisessa. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tutkimuksia haettiin kotimaisista ja kansainvälisistä sähköisistä tietokannoista; Medic, Pudmed, Cochrane Library ja Cinahl.
Tutkimusten mukaan leikkausvalmistelu voidaan toteuttaa eri valmistelumenetelmin: suullisesti, kirjallisesti, havainnollistaen sekä leikin avulla. Hyvän valmistelun avulla voidaan lisätä lapsen ja perheen tietoisuutta leikkaustoimenpiteestä, joka helpottaa ahdistusta ja lisää lapsen selviytymiskeinoja leikkaustoimenpiteessä.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että lapsen ja perheen valmistamisesta eri valmistelumenetelmin on hyötyä. Jokainen lapsi tarvitsee yksilöllistä valmistelua. Jatkossa tulisi kiinnittää huomiota vielä enemmän lapsen yksilölliseen valmisteluun ja perheen huomioimiseen leikkaustoimenpiteessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää leikki-ikäisen lapsen valmistamista leikkaustoimenpiteeseen sekä miten huomioida lapsen vanhemmat toimenpiteeseen valmistamisessa. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tutkimuksia haettiin kotimaisista ja kansainvälisistä sähköisistä tietokannoista; Medic, Pudmed, Cochrane Library ja Cinahl.
Tutkimusten mukaan leikkausvalmistelu voidaan toteuttaa eri valmistelumenetelmin: suullisesti, kirjallisesti, havainnollistaen sekä leikin avulla. Hyvän valmistelun avulla voidaan lisätä lapsen ja perheen tietoisuutta leikkaustoimenpiteestä, joka helpottaa ahdistusta ja lisää lapsen selviytymiskeinoja leikkaustoimenpiteessä.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että lapsen ja perheen valmistamisesta eri valmistelumenetelmin on hyötyä. Jokainen lapsi tarvitsee yksilöllistä valmistelua. Jatkossa tulisi kiinnittää huomiota vielä enemmän lapsen yksilölliseen valmisteluun ja perheen huomioimiseen leikkaustoimenpiteessä.