Urheiluseuran yritysverkoston kasvattaminen : Case: Kouvot ry
Kovasiipi, Jonne (2017)
Kovasiipi, Jonne
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701181449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701181449
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee urheiluseuran ja yritysten välistä yhteistyötä. Urheiluseurana tutkimuksessa on koripalloseura Kouvot Kouvolasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Kouvot voisi laajentaa yritysverkostoaan. Aihe on Kouvoille ajankohtainen, ja yhteistyökumppanien löytäminen on urheiluseuralle tärkeää.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista eli laadullista lähestymistapaa. Työssä tutkittiin urheiluseuran asemaa sponsoroinnin kohteena yritysten näkökulmasta. Kohteet olivat ennakkoon tarkasti rajattuja. Kaikki yritykset ovat toimineet jonkun urheilukohteen sponsoreina, mutta eivät opinnäytetyön teon aikana tehneet yhteistyötä Kouvojen kanssa. Haastateltava henkilö oli tietoinen oman yrityksen markkinoinnista ja sponsoroinnin historiasta. Rajauksen myötä tuli ilmi syitä, miksi yritykset eivät toistaiseksi ole olleet Kouvojen kanssa yhteistyössä, vaikka sponsorointi yrityksiä kiinnostaakin.
Haastatteluiden sisältö koostui teoreettisen viitekehyksen tärkeimmistä asioista. Haastatteluissa kiinnitettiin huomiota yrityksen markkinointiin, urheilun asemaan sponsoroinnin kohteena ja sponsorointiin yleisesti ottaen sekä Kouvojen asemaan yritysten näkökulmasta katsottuna.
Tutkimustuloksista voi päätellä, että Kouvot on paikallisesti tunnettu brändi. Tästä huolimatta useampi vastaaja ei ole ollut ikinä yhteydessä Kouvojen kanssa, vaikka yhteistyö nähtiin potentiaalisena. Kouvolassa on lisäksi useita muita urheiluseuroja, jotka vaikeuttavat Kouvojen yhteistyökumppaneiden etsintää. Kouvojen tulisi tehdä aloitteita ja kehittää erilaisia vaihtoehtoja yrityksille, jotta yhteistyöstä olisi kummallekin osapuolelle hyötyä.
Kohteet olivat tarkoituksella myös hyvin erilaisia yrityksiä keskenään, jotta eri alojen väliset näkökulmat tulisivat esiin. Vastaukset perustuivat vastaajien omiin kokemuksiin.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista eli laadullista lähestymistapaa. Työssä tutkittiin urheiluseuran asemaa sponsoroinnin kohteena yritysten näkökulmasta. Kohteet olivat ennakkoon tarkasti rajattuja. Kaikki yritykset ovat toimineet jonkun urheilukohteen sponsoreina, mutta eivät opinnäytetyön teon aikana tehneet yhteistyötä Kouvojen kanssa. Haastateltava henkilö oli tietoinen oman yrityksen markkinoinnista ja sponsoroinnin historiasta. Rajauksen myötä tuli ilmi syitä, miksi yritykset eivät toistaiseksi ole olleet Kouvojen kanssa yhteistyössä, vaikka sponsorointi yrityksiä kiinnostaakin.
Haastatteluiden sisältö koostui teoreettisen viitekehyksen tärkeimmistä asioista. Haastatteluissa kiinnitettiin huomiota yrityksen markkinointiin, urheilun asemaan sponsoroinnin kohteena ja sponsorointiin yleisesti ottaen sekä Kouvojen asemaan yritysten näkökulmasta katsottuna.
Tutkimustuloksista voi päätellä, että Kouvot on paikallisesti tunnettu brändi. Tästä huolimatta useampi vastaaja ei ole ollut ikinä yhteydessä Kouvojen kanssa, vaikka yhteistyö nähtiin potentiaalisena. Kouvolassa on lisäksi useita muita urheiluseuroja, jotka vaikeuttavat Kouvojen yhteistyökumppaneiden etsintää. Kouvojen tulisi tehdä aloitteita ja kehittää erilaisia vaihtoehtoja yrityksille, jotta yhteistyöstä olisi kummallekin osapuolelle hyötyä.
Kohteet olivat tarkoituksella myös hyvin erilaisia yrityksiä keskenään, jotta eri alojen väliset näkökulmat tulisivat esiin. Vastaukset perustuivat vastaajien omiin kokemuksiin.