Hepo hirnahtaa – musiikki lapsiperheiden arjessa
Vaarnamo, Anu (2017)
Vaarnamo, Anu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701251649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701251649
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuuluu varhaiskasvatuksen alaan ja käsittelee musiikin merkitystä lapsiperheiden arjessa. Erityisesti tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat ovat kokeneet avoimen varhaiskasvatuksen perhekerhon musiikkituokiot arjen rikastuttamisen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena laadullisen tutkimuksen keinoin. Haastattelut tehtiin avoimessa perhekerhossa mukana oleville vanhemmille huhtikuussa 2016. Osa tutkimuksen tuloksista saatiin osallistuvalla havainnoinnilla kerhon toiminnassa.
Työn taustalla olivat Valtakunnallisten varhaiskasvatussuunnitelmien 2007 ja 2016 antamat suuntaviivat lapsen taiteellisen ilmaisun ja erityisesti musiikkikasvatuksen näkökulmasta. Perheiden arjen rikastuttamista ja perheiden tukemista tarkasteltiin myös kasvatuskumppanuuden näkökulmasta. Avoimella varhaiskasvatuksella on merkittävä tehtävä perheiden tukemisessa niissä perheissä, joissa lapset eivät ole päivähoidon piirissä. Tausta-ajatuksena perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä voidaan nähdä sosiaalipedagoginen orientaatio, jossa toteutuvat lapsen ja hänen perheensä arvokkuus, osallisuus, toimijuus ja omat valinnat.
Tutkimus osoitti, että perheiden arjessa musiikki on monessa mukana: kotona puuhastellessa, erilaisissa siirtymätilanteissa, nukkumaan mennessä. Se on luonteva osa arkea. Perheet hyödynsivät paljon tarjolla olevia kerhoja ja muskareita ja musiikkituokiot koettiin kerhojen parhaana antina. Työntekijöiden tuomaa ammattitaitoa musiikkituokioiden toteuttamisessa arvostetaan. Kodin arjessa perinteisten laulujen ja laululeikkien rinnalle on vahvasti noussut Internetin ja television musiikkitarjonta. Vanha ja uusi musiikki, lastenlaulut ja populaarimusiikki, kulkivat monessa perheessä sulassa sovussa käsi kädessä.
Työn taustalla olivat Valtakunnallisten varhaiskasvatussuunnitelmien 2007 ja 2016 antamat suuntaviivat lapsen taiteellisen ilmaisun ja erityisesti musiikkikasvatuksen näkökulmasta. Perheiden arjen rikastuttamista ja perheiden tukemista tarkasteltiin myös kasvatuskumppanuuden näkökulmasta. Avoimella varhaiskasvatuksella on merkittävä tehtävä perheiden tukemisessa niissä perheissä, joissa lapset eivät ole päivähoidon piirissä. Tausta-ajatuksena perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä voidaan nähdä sosiaalipedagoginen orientaatio, jossa toteutuvat lapsen ja hänen perheensä arvokkuus, osallisuus, toimijuus ja omat valinnat.
Tutkimus osoitti, että perheiden arjessa musiikki on monessa mukana: kotona puuhastellessa, erilaisissa siirtymätilanteissa, nukkumaan mennessä. Se on luonteva osa arkea. Perheet hyödynsivät paljon tarjolla olevia kerhoja ja muskareita ja musiikkituokiot koettiin kerhojen parhaana antina. Työntekijöiden tuomaa ammattitaitoa musiikkituokioiden toteuttamisessa arvostetaan. Kodin arjessa perinteisten laulujen ja laululeikkien rinnalle on vahvasti noussut Internetin ja television musiikkitarjonta. Vanha ja uusi musiikki, lastenlaulut ja populaarimusiikki, kulkivat monessa perheessä sulassa sovussa käsi kädessä.