Leikkien ja liikkuen, yhdessä touhuten! : Liikkumisen iloa varhaiskasvatuksessa
Paavola, Anita (2017)
Lataukset:
Paavola, Anita
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701311828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701311828
Tiivistelmä
Toiminallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa liikuntaleikkejä ja pelejä sisältävä opas Ylivieskassa sijaitsevaan Huvikummun päiväkotiin. Oppaan tarkoituksena oli lisätä ideoita liikuntakasvatuksen toteuttamiseen leikkien ja pelien avulla päiväkodissa. Leikkien, pelien ja lorujen lisäksi oppaassa on lyhyt teoriaosuus liikunnan vaikutuksista lasten hyvinvointiin, liikuntakasvatuksesta, liikuntatuokion sisällöstä, sekä lasten omatoimiseen liikkumiseen kannustamisesta. Oppaasta tuli monipuolinen, selkeä kokonaisuus, sekä visuaalisesti miellyttävä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pohtia, miten päiväkodissa voidaan lisätä arkiliikuntaa, sekä liikunnan merkitystä lapsen kasvulle ja kehitykselle. Idea opinnäytetyön aiheelle tuli Huvikummun henkilöstöltä ja koin sen mielenkiintoiseksi. Aiheena lasten liikkuminen on ajankohtainen, sillä tutkimusten mukaan yhä harvempi lapsi liikkuu terveytensä kannalta riittävästi, ja lasten fyysinen aktiivisuus laskee.
Opinnäytetyössä käsittelen varhaiskasvatusikäisten lasten liikuntakasvatusta, varhaiskasvattajan roolia liikuntakasvatuksessa, sekä motorisia taitoja ja niiden kehittämistä arkisissa asioissa. Nykyisten suositusten mukaan lasten tulisi liikkua vähintään kolme tuntia päivässä ja tämä tulisi huomioida liikuntakasvatuksessa. Varhaiskasvattajan tehtävänä on tarjota lapselle monipuoliset liikkumisympäristöt ympäri vuoden. Motoriset perustaidot lapsi oppii 3-5 ikävuosina, niiden taitojen avulla ihminen pystyy selviytymään erilaisissa tilanteissa sekä ympäristöissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pohtia, miten päiväkodissa voidaan lisätä arkiliikuntaa, sekä liikunnan merkitystä lapsen kasvulle ja kehitykselle. Idea opinnäytetyön aiheelle tuli Huvikummun henkilöstöltä ja koin sen mielenkiintoiseksi. Aiheena lasten liikkuminen on ajankohtainen, sillä tutkimusten mukaan yhä harvempi lapsi liikkuu terveytensä kannalta riittävästi, ja lasten fyysinen aktiivisuus laskee.
Opinnäytetyössä käsittelen varhaiskasvatusikäisten lasten liikuntakasvatusta, varhaiskasvattajan roolia liikuntakasvatuksessa, sekä motorisia taitoja ja niiden kehittämistä arkisissa asioissa. Nykyisten suositusten mukaan lasten tulisi liikkua vähintään kolme tuntia päivässä ja tämä tulisi huomioida liikuntakasvatuksessa. Varhaiskasvattajan tehtävänä on tarjota lapselle monipuoliset liikkumisympäristöt ympäri vuoden. Motoriset perustaidot lapsi oppii 3-5 ikävuosina, niiden taitojen avulla ihminen pystyy selviytymään erilaisissa tilanteissa sekä ympäristöissä.