Yrityskulttuurin vaikutus työmotivaatioon kiinteistönvälitysalalla
Ali-Keskikylä, Jenni (2016)
Ali-Keskikylä, Jenni
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921075
Tiivistelmä
Kiinteistönvälitysala herättää keskustelua henkilöstön nopean vaihtuvuuden ja kirjavan taitotason vuoksi. Kilpailun kiristyessä korostuu organisaation kyky sitouttaa ja motivoida henkilöstöään kohti parempia tuloksia ja laadullista kehitystä. Tämän kvalitatiivisen opinnäytetyön tavoitteena oli löytää henkilöstön työmotivaatioon vaikuttavia tekijöitä kiinteistönvälittäjien ja myyntineuvottelijoiden näkökulmasta. Tutkimusongelmana oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat työmotivaatioon ja miten yrityskulttuuria tulee kehittää kiinteistönvälitysalalla.
Teoriaosuus syventyy ensin kiinteistönvälitysalan viimeisimpiin kehityssuuntiin ja välittäjän työnkuvan sekä ansiomallien perusteisiin. Teoriaosuuden toinen luku tarkastelee yrityskulttuurin ja työmotivaation osa-alueita ja soveltaa niitä kiinteistönvälitysalaan. Tutkimusosa perehtyy teemahaastattelujen kautta Turun talousalueella toimivien kiinteistönvälittäjien ja myyntineuvottelijoiden kokemuksiin. Niiden perusteella analysoitiin alalla käytössä olevia motivoinnin keinoja sekä niissä havaittuja puutteita.
Haastattelututkimuksen perusteella esiin nousseet kehitystarpeet koskivat erityisesti matalaa alalletulokynnystä, puutteellista perehdytystä työnkuvaan sekä ansiomallien ja palkitsemisjärjestelmien heikkouksia. Myös esimiestoiminta ja organisaation sisäinen kilpailuasetelma osoittautuivat työmotivaatioon oleellisesti vaikuttaviksi tekijöiksi. Haastateltavien osoittamien kehitystarpeiden perusteella laadittiin alan toimintamalleja uudistavia kehitysehdotuksia, joita organisaatiot voivat harkintansa mukaan soveltaa yrityskulttuurin ja motivoinnin kehittämiseksi.
Teoriaosuus syventyy ensin kiinteistönvälitysalan viimeisimpiin kehityssuuntiin ja välittäjän työnkuvan sekä ansiomallien perusteisiin. Teoriaosuuden toinen luku tarkastelee yrityskulttuurin ja työmotivaation osa-alueita ja soveltaa niitä kiinteistönvälitysalaan. Tutkimusosa perehtyy teemahaastattelujen kautta Turun talousalueella toimivien kiinteistönvälittäjien ja myyntineuvottelijoiden kokemuksiin. Niiden perusteella analysoitiin alalla käytössä olevia motivoinnin keinoja sekä niissä havaittuja puutteita.
Haastattelututkimuksen perusteella esiin nousseet kehitystarpeet koskivat erityisesti matalaa alalletulokynnystä, puutteellista perehdytystä työnkuvaan sekä ansiomallien ja palkitsemisjärjestelmien heikkouksia. Myös esimiestoiminta ja organisaation sisäinen kilpailuasetelma osoittautuivat työmotivaatioon oleellisesti vaikuttaviksi tekijöiksi. Haastateltavien osoittamien kehitystarpeiden perusteella laadittiin alan toimintamalleja uudistavia kehitysehdotuksia, joita organisaatiot voivat harkintansa mukaan soveltaa yrityskulttuurin ja motivoinnin kehittämiseksi.