Markkinointisuunnitelma hieronta-alan yrittäjälle
Rauvola, Krista-Tuulia (2016)
Rauvola, Krista-Tuulia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702072107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702072107
Tiivistelmä
Markkinointisuunnitelman avulla toimintansa alussa oleva pieni yksittäinen yritys saa tehokkaasti näkyvyyttä. Markkinointi on tällöin suunnitelmallista ja yritys välttyy virheiltä. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tilaajana toimi vuonna 2016 hieronta-alan yrityksen perustanut toimija, Ella Sihvonen.
Yritys keskittyy erityisesti klassiseen hierontaa. Yritys sijaitsee Porin keskustassa, jossa hieronta-alan yrittäjiä on useita, mutta kovin näkyvää markkinointia yrityksillä ei ole. Opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin käytännön toiminnan ohjeistaminen ja teoreettisen pohjan luominen yrityksen markkinoinnille, jotta yrittäjä voi myös myöhemmin käyttää työtä hyväkseen muuttuvissa markkinatilanteissa.
Teorian pohjalta tarkasteltiin analyysien avulla muun muassa yrityksen asiakaskuntaa, toimintaympäristöä ja markkinointiviestinnän keinoja. Viestinnässä keskityttiin erityisesti tarkasteleman sosiaalisen viestinnän keinoja unohtamatta kuitenkaan myös perinteisiä keinoja. Viestinnässä tulee erityisesti huomioida koko asiakaskunta ja heidän tavoitettavuutensa. Tavoitteeksi asetettiin myös käyntikortin ja hinnaston luominen.
Yritys keskittyy erityisesti klassiseen hierontaa. Yritys sijaitsee Porin keskustassa, jossa hieronta-alan yrittäjiä on useita, mutta kovin näkyvää markkinointia yrityksillä ei ole. Opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin käytännön toiminnan ohjeistaminen ja teoreettisen pohjan luominen yrityksen markkinoinnille, jotta yrittäjä voi myös myöhemmin käyttää työtä hyväkseen muuttuvissa markkinatilanteissa.
Teorian pohjalta tarkasteltiin analyysien avulla muun muassa yrityksen asiakaskuntaa, toimintaympäristöä ja markkinointiviestinnän keinoja. Viestinnässä keskityttiin erityisesti tarkasteleman sosiaalisen viestinnän keinoja unohtamatta kuitenkaan myös perinteisiä keinoja. Viestinnässä tulee erityisesti huomioida koko asiakaskunta ja heidän tavoitettavuutensa. Tavoitteeksi asetettiin myös käyntikortin ja hinnaston luominen.