Oppimistehtävät osaamisen kehittäjäksi : Autoalan oppimisympäristöjen kehittäminen
Pannula, Matti (2017)
Pannula, Matti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702172504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702172504
Tiivistelmä
Autoalan ammatillinen peruskoulutus on viime vuosina kohdannut Jyväskylän ammat-tiopistossa kolme keskeistä toimintaan vaikuttavaa haastetta ja mahdollisuutta. Ensiksi tuli koulutustilojen täydellinen uudistustyö. Heti perään tuli tieto uusista tutkinnon perusteista ja siten uuden opetussuunnitelman tekemisestä. Uudet modernit tilat ovat aina mahdolli-suus kehittää toimintaa entistä paremmaksi. Uudet tilat koettiin tässä tapauksessa myös haasteellisina. Loikka uusiin tiloihin ilman huolellista valmistautumista oli haastavaa. Van-hat toimintatavat eivät sopineet uusiin tiloihin ilman mukauttamista. Kolmas haaste oppi-misympäristöjen kehittämisessä juuri autokorjausalan koulutuksessa oli opetuskorjaamon toiminta ja erityisesti korjaamoprosessin kehittäminen.
Nämä kolme teemaa muodostivat haasteen oppimisympäristöjen kehittämiseen. Tehtä-vänä oli kehittää oppimisympäristöjä siten, että koulutus vastaisi sille asetettuihin haastei-siin entistä paremmin. Oppimisympäristöjen kehittämisen tueksi perehdyttiin tutkimuksiin ja selvityksiin alan tulevaisuuden osaamisvaatimuksista sekä viimeisimpään tutkittuun pe-dagogiikkaan. Design-suuntautunut pedagogiikka pyrkii vastaamaan niihin haasteisiin, mitä tulevaisuuden osaamisvaatimukset osoittavat.
Oppimisympäristöjen kehittäminen ei ole yksittäinen työ. Se on jatkuvat prosessi. Proses-sin omistajien on tunnettava toiminta-alue ja oltava selvillä myös prosessiin kohdistuvista odotuksista. Kun odotukset olivat tiedossa, saatiin prosessia vietyä muutama askel eteen-päin.
Tuloksena saatiin valmiita dokumentteja ja toimintaohjeita oppimisympäristön kehittä-miseksi. Oppimisympäristöjen kehittäminen ei tullut valmiiksi, vaan jatkuu valmistuneiden dokumenttien pohjalta prosessin omistajien toimesta.
Nämä kolme teemaa muodostivat haasteen oppimisympäristöjen kehittämiseen. Tehtä-vänä oli kehittää oppimisympäristöjä siten, että koulutus vastaisi sille asetettuihin haastei-siin entistä paremmin. Oppimisympäristöjen kehittämisen tueksi perehdyttiin tutkimuksiin ja selvityksiin alan tulevaisuuden osaamisvaatimuksista sekä viimeisimpään tutkittuun pe-dagogiikkaan. Design-suuntautunut pedagogiikka pyrkii vastaamaan niihin haasteisiin, mitä tulevaisuuden osaamisvaatimukset osoittavat.
Oppimisympäristöjen kehittäminen ei ole yksittäinen työ. Se on jatkuvat prosessi. Proses-sin omistajien on tunnettava toiminta-alue ja oltava selvillä myös prosessiin kohdistuvista odotuksista. Kun odotukset olivat tiedossa, saatiin prosessia vietyä muutama askel eteen-päin.
Tuloksena saatiin valmiita dokumentteja ja toimintaohjeita oppimisympäristön kehittä-miseksi. Oppimisympäristöjen kehittäminen ei tullut valmiiksi, vaan jatkuu valmistuneiden dokumenttien pohjalta prosessin omistajien toimesta.