Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Valmiit kokolajitelmat osana Marimekko Oyj:n toiminnan kehittämistä

Kuvaja, Mari (2010)

 
Avaa tiedosto
Kuvaja_Mari.pdf (1.117Mt)
Lataukset: 


Kuvaja, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003285974
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Marimekko Oyj:n kotimaan tukkuasiakkaille tarjottavia kokolajitelmia ja etsiä syyt valmiiden kokolajitelmien tarjoamiseen. Marimekko haluaa kehittää toimintaansa asiakaslähtöisesti, ja sen vuoksi opinnäytetyössä tutkittiin sekä Marimekon että Marimekon asiakkaiden eli jälleenmyyjien toimintoja. Aineistoa kerättiin Marimekon omien myymälöiden myymäläpäälliköiden kyselyllä, ja lisäksi aineistona käytettiin Marimekon tilauskantaa sekä valmista kanta-asiakaskyselyä. Tilauskannasta tutkittavina oli kevät/kesä 2010 -malliston viisi tuotesarjaa, joista Marimekon omien myymälöiden ostoja käytettiin hyvinä esimerkkeinä ja tukkuasiakkaiden ostoista kartoitettiin erilaisia tarpeita.

Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, ja aineistoa analysoitiin määrällisesti ja laadullisesti. Ensin selvitettiin teoreettisen tutkimuksen muodossa, miksi toimintaa kannattaisi muuttaa ja tarjota valmiita kokolajitelmia. Tämän jälkeen eri aineistoista tutkittiin kokolajitelmiin vaikuttavia tekijöitä, Marimekon tuotteiden loppukäyttäjien koot ja asiakkaiden tarpeet, joiden pohjalta luotiin valmiit kokolajitelmat.

Tutkimus osoitti toimintojen vakioinnin parantavan toimitusketjun ohjautuvuutta ja lyhentävän läpäisyaikaa. Samalla tuotannon joustavuus pienenee, jolloin tuotannon tavoitteet tasapainottuvat ja tuottavuus paranee. Kokolajitelmiin löydettiin ulkoisia ja sisäisiä vaikuttavia tekijöitä. Yhtä oikeanlaista kokolajitelmaa onkin vaikea määrittää, sillä tuotteen kokolajitelmaan vaikuttavat monenlaiset tekijät. Tutkimuksen mukaan kokolajitelmissa tulisi olla eniten kokoa M. Melkein yhtä paljon tarvetta on koolle L ja kolmanneksi eniten tarvitaan kokoja S ja XL. Asiakkaiden tarpeet vaihtelivat suuresti, joten valmiit kokolajitelmat koottiin siten, että asiakas voisi halutessaan yhdistää eri kokolajitelmia ja saada niistä suurempia, mutta edelleen tasapainoisia kokolajitelmia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste