Selvitys ajoneuvon muuntamisesta sähkökäyttöiseksi
Hassinen, Tommi (2017)
Hassinen, Tommi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702232647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702232647
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä toimenpiteitä ja muutoksia tarvitaan, jotta auto voidaan muuttaa sähkökäyttöiseksi. Kohdeajoneuvo on työmaakäytössä oleva Citroën Berlingo. Aluksi selvitettiin auton perustiedot ja suorituskykytavoitteet yhdessä toimeksiantajan kanssa. Autoon mitoitettiin laskennallisesti sopivan kokoinen moottori, ohjainlaite ja akusto. Laskenta suoritettiin Mathcad laskentaohjelmistolla. Tämän jälkeen selvitettiin varteenotettavien komponenttien hinnat ja painot. Sähköautomuunnoksessa myös jarrutehostin, ohjaustehostin ja jäähdytysjärjestelmä vaativat muutoksia. Näiden muutosten toteuttamiseen haettiin käyttökelpoisia ratkaisuja.
Työssä käsitellään myös sähköauton eri komponentteihin liittyvää teoriaa ja vertaillaan hieman eri tyyppisiä ratkaisuja komponenttivalintojen perustelemiseksi. Työn aikana selvisi, että nykyaikaisella akkuteknologialla muunnossähköautosta ei tule kovin paljon raskaampi kuin polttomoottoriautosta. Toimintasäteestä joudutaan kuitenkin tinkimään, mutta se ei ole merkittävä haitta kyseisen ajoneuvon kohdalla.
Laskennassa täytyi tehdä tiettyjä oletuksia, joten tuloksia ei voi pitää täysin luotettavina. Esimerkiksi eri komponenttien tarkat hyötysuhteet ovat käytännössä mahdottomia tietää jatkuvasti muuttuvissa kuormitustilanteissa. Tulokset ovat kuitenkin riittävän tarkkoja komponenttivalintojen tekemiseksi. Sähköautomuunnoksen hinnaksi tulisi noin 15 000–20 000 €, riippuen valituista komponenteista. Auton toimintasäde lyhenee huomattavasti, mutta muutoin suorituskyky pysyy likimain samalla tasolla kuin alkuperäisellä moottorilla. Käyttökustannuksiltaan sähköauto on huomattavasti edullisempi kuin dieselmoottorilla varustettu auto.
Selvityksen pyysi Mesiel Oy. Mesiel Oy on Kokkolassa ja Pietarsaaren alueella toimiva, noin 40 henkilöä työllistävä, sähkö-, instrumentointi- ja teleasennuksia tekevä yritys. Työt painottuvat teollisuusalueille, joten sähkökäyttöinen työmaa-ajoneuvo on eduksi monessa tilanteessa.
Työssä käsitellään myös sähköauton eri komponentteihin liittyvää teoriaa ja vertaillaan hieman eri tyyppisiä ratkaisuja komponenttivalintojen perustelemiseksi. Työn aikana selvisi, että nykyaikaisella akkuteknologialla muunnossähköautosta ei tule kovin paljon raskaampi kuin polttomoottoriautosta. Toimintasäteestä joudutaan kuitenkin tinkimään, mutta se ei ole merkittävä haitta kyseisen ajoneuvon kohdalla.
Laskennassa täytyi tehdä tiettyjä oletuksia, joten tuloksia ei voi pitää täysin luotettavina. Esimerkiksi eri komponenttien tarkat hyötysuhteet ovat käytännössä mahdottomia tietää jatkuvasti muuttuvissa kuormitustilanteissa. Tulokset ovat kuitenkin riittävän tarkkoja komponenttivalintojen tekemiseksi. Sähköautomuunnoksen hinnaksi tulisi noin 15 000–20 000 €, riippuen valituista komponenteista. Auton toimintasäde lyhenee huomattavasti, mutta muutoin suorituskyky pysyy likimain samalla tasolla kuin alkuperäisellä moottorilla. Käyttökustannuksiltaan sähköauto on huomattavasti edullisempi kuin dieselmoottorilla varustettu auto.
Selvityksen pyysi Mesiel Oy. Mesiel Oy on Kokkolassa ja Pietarsaaren alueella toimiva, noin 40 henkilöä työllistävä, sähkö-, instrumentointi- ja teleasennuksia tekevä yritys. Työt painottuvat teollisuusalueille, joten sähkökäyttöinen työmaa-ajoneuvo on eduksi monessa tilanteessa.