Vuokratyöntekijöiden työtyytyväisyys ravintola-alan henkilöstöpalveluyrityksessä
Suurhasko, Anne (2017)
Suurhasko, Anne
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702282784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702282784
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia erään ravintola-alalla toimivan henkilöstöpalveluyrityksen vuokratyöntekijöiden työtyytyväisyyttä. Tutkimuksessa selvitettiin vuokratyöntekijöiden tyytyväisyyttä työn sisältöön, asiakasyritysten toimintaan, työnantajayrityksen toimintaan sekä oppimis- ja kehittymismahdollisuuksiin ja urakehitykseen. Lopuksi kartoitettiin yleisimpiä syitä, miksi vastaajat tekevät vuokratyötä. Tulosten perusteella laadittiin kehitysehdotuksia yrityksen käyttöön. Yritys esiintyy tässä työssä nimettömänä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu kirjallisuuteen ja aiheesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimus tehtiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Tutkimusjoukko rajattiin ainoastaan yrityksen aktiivisiin työntekijöihin, jotka ovat tehneet vähintään yhden vuoron viimeisen kaksiviikkoisen palkkakauden ajalla. Kyseessä oli kokonaistutkimus, jonka perusjoukko käsitti 550 yrityksen vuokratyöntekijää.
Tutkimuksen aineisto kerättiin marraskuussa 2016 internetissä tehtävää Webropol-kyselyä käyttäen. Vastaajien joukossa oli sekä suomalaisia että ulkomaalaisia työntekijöitä, joten kyselystä tehtiin sekä suomen- että englanninkielinen versio. Vastauksia tuli suomenkieliseen kyselyyn 92 ja englanninkieliseen kyselyyn 27. Yhteensä vastauksia tuli 118, ja vastausprosentiksi muodostui 21 %.
Kyselyn vastauksia analysoitiin SPSS- ja Excel-ohjelmia käyttäen. Tuloksista kävi ilmi, että vuokratyöntekijöiden työtyytyväisyys oli hyvällä tasolla. Vastaajat olivat etenkin tyytyväisiä työnsä sisältöön ja työnantajayrityksen toimintaan. Taustamuuttujia analysoidessa tyytyväisyyskyselyn tuloksia vasten huomattiin, että ulkomaalaisten työntekijöiden tyytyväisyys oli keskimäärin huonommalla tasolla kuin suomalaisten työntekijöiden. Puutteita ja kehityskohteita löytyi eniten asiakasyritysten toiminnasta. Vastaajat olivat etenkin tyytymättömiä asiakasyritysten tarjoamaan perehdytykseen ja palautteeseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu kirjallisuuteen ja aiheesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimus tehtiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Tutkimusjoukko rajattiin ainoastaan yrityksen aktiivisiin työntekijöihin, jotka ovat tehneet vähintään yhden vuoron viimeisen kaksiviikkoisen palkkakauden ajalla. Kyseessä oli kokonaistutkimus, jonka perusjoukko käsitti 550 yrityksen vuokratyöntekijää.
Tutkimuksen aineisto kerättiin marraskuussa 2016 internetissä tehtävää Webropol-kyselyä käyttäen. Vastaajien joukossa oli sekä suomalaisia että ulkomaalaisia työntekijöitä, joten kyselystä tehtiin sekä suomen- että englanninkielinen versio. Vastauksia tuli suomenkieliseen kyselyyn 92 ja englanninkieliseen kyselyyn 27. Yhteensä vastauksia tuli 118, ja vastausprosentiksi muodostui 21 %.
Kyselyn vastauksia analysoitiin SPSS- ja Excel-ohjelmia käyttäen. Tuloksista kävi ilmi, että vuokratyöntekijöiden työtyytyväisyys oli hyvällä tasolla. Vastaajat olivat etenkin tyytyväisiä työnsä sisältöön ja työnantajayrityksen toimintaan. Taustamuuttujia analysoidessa tyytyväisyyskyselyn tuloksia vasten huomattiin, että ulkomaalaisten työntekijöiden tyytyväisyys oli keskimäärin huonommalla tasolla kuin suomalaisten työntekijöiden. Puutteita ja kehityskohteita löytyi eniten asiakasyritysten toiminnasta. Vastaajat olivat etenkin tyytymättömiä asiakasyritysten tarjoamaan perehdytykseen ja palautteeseen.