KÄSIKIRJA ALOITTAVALLE VAPAAEHTOISVALMENTAJALLE LASTEN JOUKKUEURHEILUSSA
Ingman, Piritta (2017)
Ingman, Piritta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702162471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702162471
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä jalkapalloseura Liedon Pallon toimihenkilöiden kanssa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi käsikirja, joka on suunnattu 5-6 vuotiaiden lasten valmentamiseen joukkueur-heilussa. Käsikirja antaa vapaaehtoisvalmentajalle tietoa mitä hänen tulee ottaa huo-mioon aloittaessaan valmentamaan lapsiryhmää. Käsikirja on valmentajan yksi työvä-line ja sen avulla lasten on turvallista aloittaa lapsilähtöinen, kasvua ja kehitystä tuke-va jalkapallon harrastaminen Liedon Pallossa. Opinnäytetyöni tarkoitus oli antaa pe-rusvalmiudet vapaaehtoisvalmentajalle aloittaa valmentaminen lasten parissa.
Lapsilla on luontainen tapa liikkua, mutta yhä enemmän lapset tarvitsevat meidän aikuisten esimerkkiä, kannustusta ja tukea liikkumiseen. Lasten valmentaminen on kokonaisuus, jossa ohjataan, opetetaan, johdetaan sekä ollaan esimerkkinä, kannusta-jana ja tukena lapselle. Ensimmäisten valmentajien vaikutus on lapselle merkittävä, mutta monikaan seura ei pysty tarjoamaan koulutettua valmentajaa aloittavalle ryh-mälle. Valmentajina toimivat pääsääntöisesti vapaaehtoiset vanhemmat. Valmentajalla tulisi kuitenkin olla pedagogista näkemystä kuin myös lajiosaamista. Monipuolinen liikkuminen kehittää lapsen motorisia taitoja ja tekee liikkumisesta mielenkiintoista, kun taas oikea oppiminen tekeminen kehittää lajitaitoa ja fyysisiä ominaisuuksia. Nä-mä edellä mainitut asiat halusin nostaa esille opinnäytetyössäni.
Teoriapohjaa työlleni hain sosiaalipedagogiikasta, valmentamisesta lasten joukkueur-heilussa, lasten motorisista taidoista ja herkkyyskausista sekä ryhmässä toimimisesta. Ensisijaisen tärkeää on alle kouluikäiselle lapselle saada liikunnallisia nautintoja ja kokemuksia kannustavassa ilmapiirissä.
Opinnäytetyön käsikirjan sisältö toteutettiin yhteistyössä Liedon Pallon toimihenki-löiden kanssa. Menetelminä käytettiin haastatteluja ja ryhmätyötä.
Teoreettisen tiedon, haastattelujen, ryhmätyön ja oman kokemuksen perusteella voin todeta, että käsikirja tuli tarpeeseen. Käsikirja on hyvä työväline aloittavalle vapaaeh-toisvalmentajalle. Se antaa hyvän valmiuden aloittaa turvallisesti lapsiryhmän ohjaa-misen, jossa otetaan lapsi huomioon yksilöllisesti.
Lapsilla on luontainen tapa liikkua, mutta yhä enemmän lapset tarvitsevat meidän aikuisten esimerkkiä, kannustusta ja tukea liikkumiseen. Lasten valmentaminen on kokonaisuus, jossa ohjataan, opetetaan, johdetaan sekä ollaan esimerkkinä, kannusta-jana ja tukena lapselle. Ensimmäisten valmentajien vaikutus on lapselle merkittävä, mutta monikaan seura ei pysty tarjoamaan koulutettua valmentajaa aloittavalle ryh-mälle. Valmentajina toimivat pääsääntöisesti vapaaehtoiset vanhemmat. Valmentajalla tulisi kuitenkin olla pedagogista näkemystä kuin myös lajiosaamista. Monipuolinen liikkuminen kehittää lapsen motorisia taitoja ja tekee liikkumisesta mielenkiintoista, kun taas oikea oppiminen tekeminen kehittää lajitaitoa ja fyysisiä ominaisuuksia. Nä-mä edellä mainitut asiat halusin nostaa esille opinnäytetyössäni.
Teoriapohjaa työlleni hain sosiaalipedagogiikasta, valmentamisesta lasten joukkueur-heilussa, lasten motorisista taidoista ja herkkyyskausista sekä ryhmässä toimimisesta. Ensisijaisen tärkeää on alle kouluikäiselle lapselle saada liikunnallisia nautintoja ja kokemuksia kannustavassa ilmapiirissä.
Opinnäytetyön käsikirjan sisältö toteutettiin yhteistyössä Liedon Pallon toimihenki-löiden kanssa. Menetelminä käytettiin haastatteluja ja ryhmätyötä.
Teoreettisen tiedon, haastattelujen, ryhmätyön ja oman kokemuksen perusteella voin todeta, että käsikirja tuli tarpeeseen. Käsikirja on hyvä työväline aloittavalle vapaaeh-toisvalmentajalle. Se antaa hyvän valmiuden aloittaa turvallisesti lapsiryhmän ohjaa-misen, jossa otetaan lapsi huomioon yksilöllisesti.