PÄIVÄKODIN JOHTAJA TYÖHYVINVOINTIA KEHITTÄMÄSSÄ : ”Ei se johtaja oo mikään taikatempuntekijä, kyllä se yhessä tehdään se työhyvinvointi”
Soininen, Miska-Maarit (2017)
Soininen, Miska-Maarit
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702112294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702112294
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda tilaajakaupungin päiväkoteihin ajankohtaista tietoa työhyvinvoinnista. Tarkoituksena oli testata valmiita kyselylomakkeita kartoittamaan ajantasainen työhyvinvoinnintilanne päiväkodeissa, sekä löytää kyselyn avulla konkreettisia kehittämisen osa-alueita työhyvinvointiin liittyen. Tavoitteena oli luoda työhyvinvoinninkartoitukseen työkalu sekä tuottaa tietoa työhyvinvoinnista päiväkodin johtajien työhön. Johtopäätöksistä tilaaja pystyy tekemään toiminnallisia muutoksia arkeen. Opinnäytetyö toteutettiin kaksivaiheisena kehittämistyönä. Ensimmäisessä vaiheessa tilaajakaupungin kaikki päiväkotien työntekijät vastasivat lomakekyselyyn työhyvinvoinnista. Toisessa vaiheessa päiväkodin johtajat haastateltiin ryhmänä teemahaastattelun keinoin.
Tutkimustulokset osoittivat, että työhyvinvoinnin edistämisessä jokaisen työntekijän ja esimiehen osallisuus on tärkeää. Tuloksissa korostui näkemys siitä, että työhyvinvointi ja sen kehittäminen ovat kaikkien vastuulla. Esimiehen läsnäolon ja kohtaamisen tärkeys korostui henkilöstön työhyvinvointia tarkastellessa. Esimiesten haastatteluissa korostui työhyvinvoinninkehittämisessä perusarjen sujuvuus, ajankäytönhallinta, positiivisuuden lisääminen sekä perustehtävän selkiyttäminen. Tutkimustulosten avulla esimiestyössä toimivilla on mahdollisuus kehittää omaa työhyvinvointijohtamisen osaamistaan. Tutkimustulokset tarjoavat keinoja työhyvinvoinnin kehittämiseksi päiväkodeissa ja antavat työhyvinvoinnista kattavan katsauksen varhaiskasvatuksentyöntekijöistä tilaajakaupungille. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehittäessä ja kartoittaessa työhyvinvointia vastaavan kaltaisissa työympäristöissä. Kyselylomakkeista saatu kokemus on hyödynnettävissä organisaatiotasolla.
Tutkimustulokset osoittivat, että työhyvinvoinnin edistämisessä jokaisen työntekijän ja esimiehen osallisuus on tärkeää. Tuloksissa korostui näkemys siitä, että työhyvinvointi ja sen kehittäminen ovat kaikkien vastuulla. Esimiehen läsnäolon ja kohtaamisen tärkeys korostui henkilöstön työhyvinvointia tarkastellessa. Esimiesten haastatteluissa korostui työhyvinvoinninkehittämisessä perusarjen sujuvuus, ajankäytönhallinta, positiivisuuden lisääminen sekä perustehtävän selkiyttäminen. Tutkimustulosten avulla esimiestyössä toimivilla on mahdollisuus kehittää omaa työhyvinvointijohtamisen osaamistaan. Tutkimustulokset tarjoavat keinoja työhyvinvoinnin kehittämiseksi päiväkodeissa ja antavat työhyvinvoinnista kattavan katsauksen varhaiskasvatuksentyöntekijöistä tilaajakaupungille. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehittäessä ja kartoittaessa työhyvinvointia vastaavan kaltaisissa työympäristöissä. Kyselylomakkeista saatu kokemus on hyödynnettävissä organisaatiotasolla.