Autonhuoltoprosessin tehostaminen
Metsäranta, Sami (2017)
Metsäranta, Sami
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703083077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703083077
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitkä erilaiset ongelmat vaikuttavat autonhuoltoprosessin tehokkuuteen ja millä muutoksilla sitä voitaisiin parantaa. Tutkimuksessa keskityttiin auton huolto- ja korjaustöihin, jotka tehdään vain etukäteen varatulla ajalla. Tutkimuksesta rajattiin ulkopuolelle autokorjaamossa myös toimivien pikahuollon, korikorjauksen, autovarustelun ja vaihtoautokorjauksen toiminta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, kyselyitä ja dokumenttianalyysiä. Havainnointia tehtiin viiden eri mekaanikon mukana viitenä eri työpäivänä havainnoimalla yhden mekaanikon työpäivä kerrallaan. Havainnointia tehtiin myös oman työskentelyn lomassa työkollegoiden kanssa käydyissä keskusteluissa. Mekaanikoille ja huoltoneuvojille tehtiin omat erilliset kyselyt, joissa kyseltiin työolosuhteista, tietojärjestelmien ja autonhuoltoprosessin eri vaiheiden toimivuudesta. Dokumenttianalyysiä tehtiin analysoimalla työsähköpostin sähköisiä dokumentteja, joita olivat palaverien dokumentit, viestit tarjouksista ja sähköpostikeskustelut erilaisista ongelmakohdista.
Tutkimustulosten perusteella huomattiin, että suurimmat tekemätöntä työtä aiheuttavat tekijät mekaanikoille olivat työnjohdossa ja varaosassa asiointi. Nämä aiheutuivat suurimmaksi osaksi siitä, että tietojärjestelmät eivät ole täysin tarpeita vastaavia. Tietojärjestelmät antavat osin väärää tietoa, eikä nykyisten tietojärjestelmien potentiaalia osata täysin hyödyntää ajantasaisen ja helposti saatavilla olevan tiedon löytämiseksi.
Autonhuoltoprosessin tehostamiseksi tulisi kehittää sähköistä viestintää mekaanikon, huoltoneuvojan ja varaosamyyjän välillä, koska tämä vähentäisi olennaisesti mekaanikon tekemätöntä työtä ja helpottaisi myös työmääräysten valmistelua huoltoneuvojalle. Tietojärjestelmien hyödyntämistä tulisi kehittää keskittämällä tietoa erikoistyövaiheista ja voimassa olevista tarjouksista. Myös toimintatapoja muuttamalla saataisiin oikeata tietoa paremmin saataville. Erikoistyökalujen saantia voitaisiin parantaa yksinkertaisesti järjestelemällä ja nimeämällä niiden paikat sekä työkalusarjat.
Tietoa erilaisista autonhuoltoprosessiin vaikuttavista ongelmista tulisi kerätä keskitetysti, jotta ongelmiin löydettäisiin ratkaisut ennen kuin ne suurenevat ja ovat vaikeasti hallittavissa. Käytössä olevien tietojärjestelmien vanhanaikaisuus ja hajanaisuus hidastavat tarvittavan tiedon saatavuutta, vaikka niiden toiminta on sinänsä melko varmaa. Uuden yhtenäisemmän tietojärjestelmän käyttöönotto nopeuttaisi tarvittavan tiedon saantia, tehostaisi autonhuoltoprosessin läpivientiä ja palvelisi myös asiakasta paremmin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, kyselyitä ja dokumenttianalyysiä. Havainnointia tehtiin viiden eri mekaanikon mukana viitenä eri työpäivänä havainnoimalla yhden mekaanikon työpäivä kerrallaan. Havainnointia tehtiin myös oman työskentelyn lomassa työkollegoiden kanssa käydyissä keskusteluissa. Mekaanikoille ja huoltoneuvojille tehtiin omat erilliset kyselyt, joissa kyseltiin työolosuhteista, tietojärjestelmien ja autonhuoltoprosessin eri vaiheiden toimivuudesta. Dokumenttianalyysiä tehtiin analysoimalla työsähköpostin sähköisiä dokumentteja, joita olivat palaverien dokumentit, viestit tarjouksista ja sähköpostikeskustelut erilaisista ongelmakohdista.
Tutkimustulosten perusteella huomattiin, että suurimmat tekemätöntä työtä aiheuttavat tekijät mekaanikoille olivat työnjohdossa ja varaosassa asiointi. Nämä aiheutuivat suurimmaksi osaksi siitä, että tietojärjestelmät eivät ole täysin tarpeita vastaavia. Tietojärjestelmät antavat osin väärää tietoa, eikä nykyisten tietojärjestelmien potentiaalia osata täysin hyödyntää ajantasaisen ja helposti saatavilla olevan tiedon löytämiseksi.
Autonhuoltoprosessin tehostamiseksi tulisi kehittää sähköistä viestintää mekaanikon, huoltoneuvojan ja varaosamyyjän välillä, koska tämä vähentäisi olennaisesti mekaanikon tekemätöntä työtä ja helpottaisi myös työmääräysten valmistelua huoltoneuvojalle. Tietojärjestelmien hyödyntämistä tulisi kehittää keskittämällä tietoa erikoistyövaiheista ja voimassa olevista tarjouksista. Myös toimintatapoja muuttamalla saataisiin oikeata tietoa paremmin saataville. Erikoistyökalujen saantia voitaisiin parantaa yksinkertaisesti järjestelemällä ja nimeämällä niiden paikat sekä työkalusarjat.
Tietoa erilaisista autonhuoltoprosessiin vaikuttavista ongelmista tulisi kerätä keskitetysti, jotta ongelmiin löydettäisiin ratkaisut ennen kuin ne suurenevat ja ovat vaikeasti hallittavissa. Käytössä olevien tietojärjestelmien vanhanaikaisuus ja hajanaisuus hidastavat tarvittavan tiedon saatavuutta, vaikka niiden toiminta on sinänsä melko varmaa. Uuden yhtenäisemmän tietojärjestelmän käyttöönotto nopeuttaisi tarvittavan tiedon saantia, tehostaisi autonhuoltoprosessin läpivientiä ja palvelisi myös asiakasta paremmin.