Matalalla kynnyksellä : Moniammatillisen ja dialogisen yhteistyön kehittäminen lapsiperheiden tukemiseksi
Syrjä, Anna-Maija (2016)
Syrjä, Anna-Maija
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703133221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703133221
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten moniammatillista ja dialogista yhteistyötä voidaan kehittää Kangasalan kunnassa alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä kanssa työskentelevien työntekijöiden näkökulmasta tällä hetkellä. Taustalla on lainsäädännön muutokset sekä Kangasalan kunnan oma hyvinvointineuvolamalli.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa laadullisen tutkimuksen menetelmin selvitettiin yhteistyöverkostoa sekä tarkasteltiin moniammatillisen ja dialogisen yhteistyön vahvuuksia ja heikkouksia. Aineisto koostui sähköisestä kyselystä, johon vastasivat päiväkodinopettajat ja lastenneuvolan terveydenhoitajat sekä ryhmätyöskentelystä, jossa oli mukana lapsiperhetiimin sosiaalityöntekijät, perheneuvolan työntekijät ja perhetyöntekijät. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin mukaisesti ja sitä oli ohjaamassa strukturoitu analyysirunko.
Tulosten mukaan moniammatillisen ja dialogisen yhteistyön tavoitteen koettiin olevan asiakaslähtöisyydessä. Toimintamalleja tunnettiin ja niitä oli otettu käyttöön. Työntekijät kokivat, että ammattitaitoa, rohkeutta ja asennetta yhteistyön tekemiseen on olemassa. Kuvattu yhteistyöverkosto oli laaja ja yhteistyön tekemisestä oli kokemusta. Dialogisuus koettiin avoimuutena ja luottamuksellisuutena sekä toisen näkökulman esille saamisessa. Yhteistyön heikkouksiksi mainittiin tiedonkulku eri sektoreiden välillä sekä kiire. Eri sektoreiden välisessä yhteistyössä koettiin olevan vielä haasteita toimintatapojen luomisessa liittyen työnjakoon, työnorganisointiin ja epäselvyyteen toisten työnkuvista. Johtopäätösten mukaisesti moniammatillisen ja dialogisen työn kehittämisessä keskeisintä on tiedonkulun tehostaminen, perehdytyksestä huolehtiminen, työn arviointi ja palautteen kerääminen sekä työntekijöiltä, että asiakkailta. Työntekijät toivoivat lisäkoulutusta dialogiseen työotteeseen.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa laadullisen tutkimuksen menetelmin selvitettiin yhteistyöverkostoa sekä tarkasteltiin moniammatillisen ja dialogisen yhteistyön vahvuuksia ja heikkouksia. Aineisto koostui sähköisestä kyselystä, johon vastasivat päiväkodinopettajat ja lastenneuvolan terveydenhoitajat sekä ryhmätyöskentelystä, jossa oli mukana lapsiperhetiimin sosiaalityöntekijät, perheneuvolan työntekijät ja perhetyöntekijät. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin mukaisesti ja sitä oli ohjaamassa strukturoitu analyysirunko.
Tulosten mukaan moniammatillisen ja dialogisen yhteistyön tavoitteen koettiin olevan asiakaslähtöisyydessä. Toimintamalleja tunnettiin ja niitä oli otettu käyttöön. Työntekijät kokivat, että ammattitaitoa, rohkeutta ja asennetta yhteistyön tekemiseen on olemassa. Kuvattu yhteistyöverkosto oli laaja ja yhteistyön tekemisestä oli kokemusta. Dialogisuus koettiin avoimuutena ja luottamuksellisuutena sekä toisen näkökulman esille saamisessa. Yhteistyön heikkouksiksi mainittiin tiedonkulku eri sektoreiden välillä sekä kiire. Eri sektoreiden välisessä yhteistyössä koettiin olevan vielä haasteita toimintatapojen luomisessa liittyen työnjakoon, työnorganisointiin ja epäselvyyteen toisten työnkuvista. Johtopäätösten mukaisesti moniammatillisen ja dialogisen työn kehittämisessä keskeisintä on tiedonkulun tehostaminen, perehdytyksestä huolehtiminen, työn arviointi ja palautteen kerääminen sekä työntekijöiltä, että asiakkailta. Työntekijät toivoivat lisäkoulutusta dialogiseen työotteeseen.