"Lapsethan haluu leikkiä" : 4-5-vuotiaita lapsia, omaehtoista leikkiä ja leikin tukemisen välineitä Tenavakodille
Lähdemäki, Riikka; Viitala, Susanna (2017)
Lähdemäki, Riikka
Viitala, Susanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703133223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703133223
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tutkia varhaiskasvatuksessa, 4–5-vuotiaiden lasten ryhmissä toteutuvaa omaehtoista leikkiä. Lisäksi selvitimme, miten lapset kertoivat leikkien muodostumisesta ja omista leikeistään sekä miten he näkivät aikuisen roolin esiintyvän leikeissään. Tutkimuksemme lähtökohtana oli saada lasten ääni kuuluvaksi sekä tuoda esille heidän kokemuksiaan ja mielipiteitään leikeistä. Opinnäytetyön toteutimme yhteistyössä Tenavakodin päiväkodin kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosassa tuomme esille, mitä leikki merkitsee lapselle ja mikä merkitys aikuisella on lasten leikkitilanteessa. Kerromme myös, miten lapsilähtöistä leikkiympäristöä tulisi rakentaa. Tutkimuksen toteutimme laadullisena tutkimuksena, jossa käytimme lapsihaastattelun ja havainnoinnin menetelmiä. Havainnoimme lasten leikkejä viikon ajan havainnointimatriiseja apuna käyttäen kahdessa lapsiryhmässä. Havainnointien ohessa toteutimme yksilöhaastattelut kahdeksalle lapselle: kuusi heistä oli tyttöjä ja kaksi heistä oli poikia. Tutkimuskysymysten ja tutkimusaineiston analyysivaiheen pohjalta valikoituivat opinnäytetyömme tuloslukujen teemat.
Tutkimuksen avulla saimme selville, että omaehtoinen leikki toteutui hyvin Tenavakodin päiväkodissa. Lasten leikit olivat saaneet vaikutteita perheiden arjesta ja elämästä sekä niissä esiintyvistä rooleista. Lisäksi lasten leikeissä ilmeni lastenohjelmien ja videopelien rikastuttavat vaikutukset. Saimme myös selville, miten tärkeää osalle lapsista oli aikuisen läsnäolo leikin aloitusvaiheessa. Opinnäytetyön tuloksena ilmeni, että lasten osallisuutta ja vaikuttamisen mahdollisuuksia leikeissä tulisi aikuisten tukea entisestään. Kehittämisehdotuksen avulla haluamme herätellä päiväkodin aikuisten asenteita lasten tekemiä valintoja kohtaan, voisivatko aikuiset lai-nata valtaa valinnan vapauteen lapselle leikin ajaksi?
Opinnäytetyön teoriaosassa tuomme esille, mitä leikki merkitsee lapselle ja mikä merkitys aikuisella on lasten leikkitilanteessa. Kerromme myös, miten lapsilähtöistä leikkiympäristöä tulisi rakentaa. Tutkimuksen toteutimme laadullisena tutkimuksena, jossa käytimme lapsihaastattelun ja havainnoinnin menetelmiä. Havainnoimme lasten leikkejä viikon ajan havainnointimatriiseja apuna käyttäen kahdessa lapsiryhmässä. Havainnointien ohessa toteutimme yksilöhaastattelut kahdeksalle lapselle: kuusi heistä oli tyttöjä ja kaksi heistä oli poikia. Tutkimuskysymysten ja tutkimusaineiston analyysivaiheen pohjalta valikoituivat opinnäytetyömme tuloslukujen teemat.
Tutkimuksen avulla saimme selville, että omaehtoinen leikki toteutui hyvin Tenavakodin päiväkodissa. Lasten leikit olivat saaneet vaikutteita perheiden arjesta ja elämästä sekä niissä esiintyvistä rooleista. Lisäksi lasten leikeissä ilmeni lastenohjelmien ja videopelien rikastuttavat vaikutukset. Saimme myös selville, miten tärkeää osalle lapsista oli aikuisen läsnäolo leikin aloitusvaiheessa. Opinnäytetyön tuloksena ilmeni, että lasten osallisuutta ja vaikuttamisen mahdollisuuksia leikeissä tulisi aikuisten tukea entisestään. Kehittämisehdotuksen avulla haluamme herätellä päiväkodin aikuisten asenteita lasten tekemiä valintoja kohtaan, voisivatko aikuiset lai-nata valtaa valinnan vapauteen lapselle leikin ajaksi?