Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakaskannattavuuden seurannan kehittäminen palveluliiketoiminnassa kustannuslaskentamallin avulla

Huhtamäki, Maria-Liisa (2017)

 
Avaa tiedosto
Huhtamaki_Maria-Liisa.pdf.pdf (735.0Kt)
Lataukset: 


Huhtamäki, Maria-Liisa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703143263
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää asiakaskohtaisen kannattavuuden seurantaa kohdeyrityksessä, joka toimii palvelualalla. Työstä muodostui kehittämistutkimus, jossa teorian ja empirian pohjalta toteutettiin kustannuslaskentamalli ja suunniteltiin edelleen kehittämisehdotuksia toiminnanohjausjärjestelmän raportoinnin osalta.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään asiakaskannattavuuteen ja kustannuslaskentaan, erityisesti toimintolaskentaan. Asiakaskannattavuutta tarkastellaan eri näkökulmista, vaikkakin työn kannalta tärkein on rahamääräinen asiakassuhteen kannattavuus. Kustannuslaskenta käydään läpi yleisesti ja tutustutaan tarkemmin toimintolaskentaan kustannuslaskentajärjestelmänä sekä sen käyttöön palveluliiketoiminnassa ja asiakaskannattavuuden tarkastelussa.
Kehittämistutkimuksessa perehdyttiin lisäksi toimeksiantajayritykseen sekä nykytilanteeseen. Empiiristä tietoa hankittiin havainnoinnin ja teemahaastattelujen avulla, joihin kehittämistyö perustui. Kvalitatiivinen tutkimusote oli oleellinen, koska kehittämistyö keskittyi kohdeyrityksen osa-alueen kehittämiseen.
Asiakaskohtaisen kannattavuuden seurannan kehittämiseksi toteutettiin toimintolaskentamalli, jonka tuottama informaatio oli tarkoitus yhdistää toiminnanohjausjärjestelmään. Kehittämisehdotukset liittyivät järjestelmän raportoinnin kehittämiseen kustannustiedon hyödyntämiseksi. Lisäksi tuloksissa ja johtopäätöksissä pohdittiin asiakaskohtaisen kannattavuuden tarkastelua toimeksiantajayrityksessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste