Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Päiväkodit tukemassa lasten sosiaalisia taitoja ja sosiaalista kehitystä

Mullo, Anna (2017)

Avaa tiedosto
Mullo Anna.pdf (486.8Kt)
Lataukset: 


Mullo, Anna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703143286
Tiivistelmä
Työni tarkoituksena oli tutkia, millaisia sosiaalisia taitoja päiväkoti-ikäisillä lapsilla on sekä kuinka ne päiväkodissa ilmenevät. Toinen tutkimuskysymykseni miettii, miten kyseisiä sosiaalisia taitoja voidaan tukea. Lisäksi halusin, että haastateltavat miettivät kehittämisnäkökulmasta kuinka sosiaalisia taitoja voitaisiin kehittää paremmin kuin miten sosiaalisia taitoja tällä hetkellä päiväkodissa kehitetään. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan asiaa sosiaalisuudesta ja sen eri muodoista, varhaiskasvatuksen ja päiväkodin merkityksestä sosiaalisten taitojen kehittämiseen sekä erilaisista menetelmistä, jolla päiväkodit pyrkivät vaikuttamaan sosiaalisten taitojen luomiseen ja niiden kehittämiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä eli kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastattelujen avulla.

Tutkimuksen olen toteuttanut yhteistyössä Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa. Haastatteluihini osallistui 6 lastentarhanopettajaa, jotka sain yhteistyötahoni kautta kahdesta eri Seinäjoen päiväkodista. Toteutin haastattelut yksilöhaastatteluina loppuvuoden 2016 ja alkuvuoden 2017 aikana. Pääosin kyseiset lastentarhanopettajat työskentelivät yli 3-vuotiaiden lasten kanssa lukuun ottamatta kahta lastentarhanopettajaa, jotka työskentelivät alle 3-vuotiaiden ryh-mässä haastatteluhetkellä.

Tutkimustuloksistani nousi esiin, että työntekijät tunnistavat hyvin mitä ovat sosiaaliset taidot lapsilla sekä tunnistavat myös kuinka kyseiset taidot ilmenevät päiväkodissa. Tutkimuksissa todettiin lasten sosiaalisten taitojen olevan paljon vuorovaikutukseen liittyviä eri asioita ja vuorovaikutus aikuisiin ja toisiin lapsiin nähtiin tärkeimmäksi sosiaaliseksi taidoksi päiväkodissa. Esiin tutkimuksestani nousi myös se, että leikki on tärkein muoto sosiaalisten taitojen tukijana. Päiväkodin ja sen toimintatapojen ajateltiin tukevan sosiaalisia taitoja lapsilla. Lisäksi tutkimustuloksistani nousi ilmi yhteiskunnan muutos ja esimerkiksi sitä kautta muutokset lasten sosiaalisissa taidoissa erityisesti arkipäiväisissä tilanteissa tervehtiminen ja kiitoksen sanominen nähtiin nykypäivän haasteeksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste