Palautejärjestelmän kehittäminen Kouvolan kaupungin hankintojen sisäisille asiakkaille
Kotonen, Suvi (2017)
Kotonen, Suvi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703163364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703163364
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on laatia palautejärjestelmä toimeksiantajan sisäisille asiakkaille, eli eri toimialojen asiantuntijoille, joiden kanssa yhteistyössä tarjouspyyntö laaditaan. Työssä kehitetään helppokäyttöinen palautetyökalu, jonka avulla kerätään tietoa tarjouspyyntöprosessin kehittämiseksi ja yhteistyön sujuvoittamiseksi sisäisen asiakkaan kanssa.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen. Teoriassa käsitellään julkisia hankintoja, tarjouspyynnön laadintaprosessia ja asiakaspalautteen hyödyntämistä sisäisen palvelun kehittämisessä. Työssä käytettiin tutkimusmenetelmänä haastatteluja. Haastattelujen avulla kerättiin tietoa kriittisistä tekijöistä tarjouspyynnön laadintavaiheessa erityisesti toimeksiantajan näkökulmasta.
Palautejärjestelmän kehittäminen perustui teoriataustaan ja haastatteluihin. Näiden avulla palautetyökaluun valittiin kolme teemaa. Palautetyökalun teemat ovat: vastuunjako ja viestintä, aikataulu ja eteneminen sekä lopputulos.
Palautetyökalu suositellaan ottamaan aktiiviseen käyttöön ja viemään osaksi Kouvolan kaupungin hankintaohjeistusta. Työkalun hyödyllisyyttä ja vaikuttavuutta voidaan arvioida vasta, kun sen käytöstä on käytännön kokemusta. Palautetta voidaan seurata ja mittaroida, minkä johdosta voidaan paremmin suunnitella ja johtaa hankintaprosessin kannalta kriittistä tarjouspyyntövaihetta.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen. Teoriassa käsitellään julkisia hankintoja, tarjouspyynnön laadintaprosessia ja asiakaspalautteen hyödyntämistä sisäisen palvelun kehittämisessä. Työssä käytettiin tutkimusmenetelmänä haastatteluja. Haastattelujen avulla kerättiin tietoa kriittisistä tekijöistä tarjouspyynnön laadintavaiheessa erityisesti toimeksiantajan näkökulmasta.
Palautejärjestelmän kehittäminen perustui teoriataustaan ja haastatteluihin. Näiden avulla palautetyökaluun valittiin kolme teemaa. Palautetyökalun teemat ovat: vastuunjako ja viestintä, aikataulu ja eteneminen sekä lopputulos.
Palautetyökalu suositellaan ottamaan aktiiviseen käyttöön ja viemään osaksi Kouvolan kaupungin hankintaohjeistusta. Työkalun hyödyllisyyttä ja vaikuttavuutta voidaan arvioida vasta, kun sen käytöstä on käytännön kokemusta. Palautetta voidaan seurata ja mittaroida, minkä johdosta voidaan paremmin suunnitella ja johtaa hankintaprosessin kannalta kriittistä tarjouspyyntövaihetta.