Mobiilipelin toteuttaminen Unity 2D:llä
Hakkarainen, Miklas (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703213526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703213526
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yksinkertainen mobiilipeli Android-käyttöjärjestelmälle. Mobiilipeli toteutettiin käyttäen Unityä. Pelin script-tiedostojen luomiseen ja muokkaamiseen käytettiin Microsoft Visual Studio 2010-ohjelmointialustaa. Ohjelmointikielenä pelissä toimi C#(C-Sharp). Lopullisen työn tarkoitus oli luoda selkeä kuva, kuinka luoda mobiilipeli käyttäen Unityä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi tietoa mobiilipelaamisesta, Unitystä sekä tietoa pelisuunnittelusta. Mobiilipelaamisen osiossa käydään läpi mobiilipelaamisen historiaa sekä erityispiirteitä ja etuja, joita mobiilipelaaminen sisältää. Unitystä avataan yleisimpiä käsitteitä ja termejä, jotka ovat hyödyllisiä peliä kehittäessä. Pelisuunnittelusta käsitellään yleisiä asioita kuten ideointi, yleiset kompastuskivet ja mobiilialustan haasteet.
Käytännön osuudessa luodaan yksinkertainen 2D-mobiilipeli sekä ohjeet, kuinka sitä testataan Android-käyttöjärjestelmällä. Ensimmäisessä osiossa selitetään mitä tarvitaan pelin testaamiseen Android-alustalla ja toteutusohjeet. Toisessa osiossa käsitellään pelin päävalikon luomista ja sen ominaisuuksia sekä script-tiedostoja ja sitä, mitä ominaisuuksia ne pelissä toteuttavat.
Unity-pelimoottori osoittautui helpoksi ja käteväksi vaihtoehdoksi mobiilipelin toteuttamiseen, ja se soveltuu hyvin aloittelevalle pelintekijälle. Työn tuloksena on yksinkertainen, toimiva mobiilipeli.
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi tietoa mobiilipelaamisesta, Unitystä sekä tietoa pelisuunnittelusta. Mobiilipelaamisen osiossa käydään läpi mobiilipelaamisen historiaa sekä erityispiirteitä ja etuja, joita mobiilipelaaminen sisältää. Unitystä avataan yleisimpiä käsitteitä ja termejä, jotka ovat hyödyllisiä peliä kehittäessä. Pelisuunnittelusta käsitellään yleisiä asioita kuten ideointi, yleiset kompastuskivet ja mobiilialustan haasteet.
Käytännön osuudessa luodaan yksinkertainen 2D-mobiilipeli sekä ohjeet, kuinka sitä testataan Android-käyttöjärjestelmällä. Ensimmäisessä osiossa selitetään mitä tarvitaan pelin testaamiseen Android-alustalla ja toteutusohjeet. Toisessa osiossa käsitellään pelin päävalikon luomista ja sen ominaisuuksia sekä script-tiedostoja ja sitä, mitä ominaisuuksia ne pelissä toteuttavat.
Unity-pelimoottori osoittautui helpoksi ja käteväksi vaihtoehdoksi mobiilipelin toteuttamiseen, ja se soveltuu hyvin aloittelevalle pelintekijälle. Työn tuloksena on yksinkertainen, toimiva mobiilipeli.