Opettajankoulutuksen kehittämishanke : Pedagogisia ajatuksia opintojakson puunhankinta Venä-jällä suorittamiseksi
Saarinen, Jari; Karjalainen, Asko; Vuori, Ossi (2010)
Saarinen, Jari
Karjalainen, Asko
Vuori, Ossi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004066163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004066163
Tiivistelmä
Kehittämishankkeenamme oli vertailla ja tutkia erilaisia opetusmenetelmiä KyAmkissa järjestettävän kursin toteuttamiseksi. Lähtökohtaisesti lähdimme tutkimaan ongelmaperusteisen oppimisen strategiaa yhtenä kurssin suorittamiseksi. Toinen lähestymistapa oli miten opetus voidaan järjestää verkko-opintoina ja minkälaisia oppimisprosesseja tähän liittyy. Kolmantena lähtökohtana oli tutkia hieman uudenlaista oppimistapaa lähestyen asiaa näyttötutkinto järjestelmän puitteissa. Minkälaisia pedagogisia mahdollisuuksia tähän opetusmenetelmään ja prosessiin voisi liittyä.
Päädyimme näiden opiskelumenetelmien vertailuun, koska meillä kaikilla on erilaisia kokemuksia näistä opetusmenetelmistä. Halusimme tutkia miten kyseiset opetusmenetelmät soveltuvat ammattikorkeakoulu opetukseen ja minkälaisia oppimistuloksia saataisiin ongelmaperusteisen oppimisen perusteella. Näyttötutkinto järjestelmää ei ole tuotu esille AMK-pohjaisille opiskelijoille ja halusimme miettiä käytännön toteutusta kyseiselle oppimismenetelmälle. Kaikille oppilaitoksille on tullut tärkeäksi kehittää myös verkko-opintoja ja näiden soveltuvuutta eri asteille.
Mietimme toteutettavien opetusmenetelmien pohjalta pilotti kurssin, rakensimme arviointi kriteerit kurssin suorittamiseksi. Yhteenvedossa tulimme mielenkiintoiseen ratkaisuun. Ongelma perusteinen oppiminen antaa toteutukselle paljon eri lähestymistapoja ja verkko-opintojen liittäminen toteutukseen tuo erilaiset oppijat huomioiduksi. Mielestämme Case-pohjainen laaja oppimismenetelmä yhdistettynä ekskursion kanssa varsinaiseen kohteeseen Venäjälle antavat opiskelijoille mielekkään oppimisympäristön.
Päädyimme näiden opiskelumenetelmien vertailuun, koska meillä kaikilla on erilaisia kokemuksia näistä opetusmenetelmistä. Halusimme tutkia miten kyseiset opetusmenetelmät soveltuvat ammattikorkeakoulu opetukseen ja minkälaisia oppimistuloksia saataisiin ongelmaperusteisen oppimisen perusteella. Näyttötutkinto järjestelmää ei ole tuotu esille AMK-pohjaisille opiskelijoille ja halusimme miettiä käytännön toteutusta kyseiselle oppimismenetelmälle. Kaikille oppilaitoksille on tullut tärkeäksi kehittää myös verkko-opintoja ja näiden soveltuvuutta eri asteille.
Mietimme toteutettavien opetusmenetelmien pohjalta pilotti kurssin, rakensimme arviointi kriteerit kurssin suorittamiseksi. Yhteenvedossa tulimme mielenkiintoiseen ratkaisuun. Ongelma perusteinen oppiminen antaa toteutukselle paljon eri lähestymistapoja ja verkko-opintojen liittäminen toteutukseen tuo erilaiset oppijat huomioiduksi. Mielestämme Case-pohjainen laaja oppimismenetelmä yhdistettynä ekskursion kanssa varsinaiseen kohteeseen Venäjälle antavat opiskelijoille mielekkään oppimisympäristön.