Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

KDC: Isokyrö Experience

Hanna, Valkonen (2014)

 
Avaa tiedosto
Valkonen_Hanna.pdf (2.193Mt)
Lataukset: 


Hanna, Valkonen
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703293838
Tiivistelmä
Suomea ei vielä mielletä viskimatkailukohteeksi, mutta viskin kasvattaessa suosiotaan on maastamme muotoutumassa mielenkiintoinen viskimaa alalle tulevien uusien toimijoiden myötä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää matkailutuote Pohjanmaalla alkuvuodesta 2014 toimintansa aloittaneelle viskitislaamolle, Kyrö Distillery Companylle. Kehitystyön tuloksena tislaamotoiminnan rinnalle valmistui KDC: Isokyrö Experience -matkailuote. Tuote koostuu tislaamovierailusta sekä sen ympärille ideoiduista kahdesta tuotekokonaisuudesta, Maisemareittiä maisteluun - ja Meloen meijerille -tuotteista. Toimeksiantajana työssä oli Rye Rye Oy.

Tämä produktityyppinen opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, teoriaosasta ja toiminnallisesta osasta. Lukija tutustuu ensin viskiin aina viskin määritelmästä ja historiasta viskimatkailuun asti. Viskin lisäksi teoriaosuudessa on keskeisessä osassa tuotekehitys, jonka pohjana työssä käytetään palvelumuotoilua. Uuden matkailutuotteen tuotekehi-tysprosessiin paneudutaan aineiston hankinnan ja palvelumuotoiluprosessin vaiheiden kautta.

Aineiston hankintamenetelminä työssä käytettiin havainnointia sekä haastatteluja. Internet-sivujen havainnoinnin avulla selvitettiin, minkälaisia viskimatkailutuotteita Eu-roopasta löytyy. Isonkyrön nähtävyyksien ja paikallisten palveluntarjoajien kartoittamiseen käytettiin osallistuvaa havainnointia, haastatteluja ja puhelinkeskusteluja. Asiakas-näkökulma kehitystyöhön saatiin avoimen haastattelun muodossa 30 viskiharrastajalta Uisge 2014 -viskifestivaaleilla. Asiakashaastatteluista johdettiin kolme asiakasprofiilia, joita hyödynnettiin tuotekehityksessä.

KDC: Isokyrö Experience -tuotteen ydin on tislaamovierailu, jonka aikana tutustutaan viskin valmistukseen sekä tuotanto- ja kypsytystiloihin. Halukkaat voivat täydentää vierailukokemusta maistelemalla tislaamon tuotteita niiden eri kypsyysvaiheissa. Tislaamovierailun ympärille rakentuva Maisemareittiä maisteluun -tuote taas yhdistää Isonkyrön ikoniset nähtävyydet vierailuun, kun matka maisteluun taittuu polkupyörällä nähtävyyksien kautta tislaamolta anniskeluravintolalle. Meloen meijerille -tuote on astetta toiminnallisempi kokonaisuus, missä matkailija voi saapua tislaamolle Kyrönjokea pitkin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste