Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tuotevalikoiman kehittäminen kohdeyksikölle : Oma keittiö – konseptin valikoiman kehittäminen Pirkanmaan Osuuskaupan kohdeyksikön tarpeisiin

Satuvuori, Emmi (2017)

 
Avaa tiedosto
Satuvuori_Emmi.pdf (678.9Kt)
Lataukset: 


Satuvuori, Emmi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703293874
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitetään ja tuotteistetaan yhdelle Pirkanmaan Osuuskaupan yksikön Oma keittiölle juuri heidän tarpeisiinsa sopivaa tuotevalikoimaa, huomioon ottaen Pirkanmaan Osuuskaupan toimintatavat. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Pirkanmaan Osuuskaupan ja kyseisen yksikön edustajien kanssa. Työ oli osa Pirkanmaan Osuuskaupan Oma keittiöiden uudistusprosessia, ja sen tavoitteena oli perehtyä tarkemmin kyseisen yksikön asiakaskuntaan sekä tutkia heidän ostokäyttäytymistään, ja sitä kautta parantaa yksikön tuotteistusta. Yksikön salassa pidettäviä tunnuslukuja ei tässä julkisessa työssä ole, mutta muita mittareita on havainnollistettu erilaisten taulukoiden ja kuvioiden avulla.

Tämä opinnäytetyö sisältää kaksiosaisen tutkimusosuuden. Ensimmäisessä osuudessa perehdyttiin kyseisen yksikön asiakaskuntaan ja heidän ostokäyttäytymiseensä havainnoimalla asiakassegmenttiä sekä seuraamalla, mitä tuotteita he ostivat. Havainnot tilastoitiin, ja niiden pohjalta valittiin tietty joukko asiakaskunnasta, jota toisessa osuudessa haastateltiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluissa kyseltiin asiakkailta heidän ostamistaan tuotteista, ostamiseen vaikuttavista syistä sekä parannusehdotuksista kyseiselle yksikölle. Haastatteluiden tulokset jaoteltiin ylä- ja alaluokkiin, jonka jälkeen niistä koottiin yhtenevät teemat.

Tutkimustuloksista selvisi, että eniten ostettavia tuotteita olivat salaatit, erilaiset valmisruoat sekä tuore kala, joita niin miehet kuin naisetkin ostivat lähes saman verran toisiinsa suhteutettuna. Ikäjakaumassa sen sijaan oli selviä tuotekohtaisia eroavaisuuksia. Ostamiseen vaikuttaviksi syiksi mainittiin muun muassa tuotteen houkuttelevuus sekä asioinnin sujuvuus. Myös sopivan annoskoon saaminen koettiin tärkeäksi. Suurimmaksi kehitysehdotukseksi nimettiin valikoiman monipuolisuuden lisääminen ja vaihtuvuuden tuominen muun muassa uutuustuotteiden avulla sekä selkeiden tuoteselostemerkintöjen esille laittaminen erityisesti erityisruokavalioiden kannalta. Työ vastasi ennalta asetettuihin kysymyksiin kattavasti, ja tutkimusosuus oli validi ja reliaabeli. Mahdollisia jatkotutkimuksia voitaisiin tehdä koskien laajemmin koko Oma keittiön valikoimaa, asiakkaiden jakautumista eri päiville ja ajoille, tai tutkia laajemmin koko Pirkanmaan Osuuskauppojen Oma keittiöitä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste