Liittymätyypin muuttaminen kiertoliittymäksi ja sen vaikutuksia
Hinkkanen, Henrik (2017)
Hinkkanen, Henrik
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283808
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja selvittää liittymätyypin muutoksen vaikutuksia, kun se muutetaan kiertoliittymäksi. Työssä käytiin läpi kolme kiertoliittymää, jotka ovat olleet ennen muutosta valo-ohjaamattomia tai -ohjattuja tasoliittymiä. Liittymät sijaitsevat Lappeenrannassa, työn tilaajana toimi Lappeenrannan kaupunki ja työn ohjaavana opettajana Hämeen ammattikorkeakoulusta Janne Rautio.
Liittymiä on muutettu ja tullaan muuttamaan yhä enemmän kiertoliittymiksi. Sille haettiin perusteluita tutkimuksen kautta mm. liikennemääriä, onnettomuustilastoja ja kustannuksia selvittämällä. Kaupungin tietokannoista löytyi asiasta paljon dataa. Niistä sain työtäni koskevien liittymien tilastot, joista keräsin tiedot työhöni. Lisäksi tutkin ja suoritin maastokäyntejä itse saadakseni ajantasaista tietoa liittymistä.
Liittymien muuttamisella kiertoliittymiksi on paljon positiivisia ja melko vähän negatiivisia vaikutuksia. Se ei sovi jokaiseen paikkaan tilantarpeen vuoksi, mutta hyötyinä ovat liikenneturvallisuuden ja sujuvuuden parantuminen, rakennus- ja huoltokustannukset ovat pienemmät ja lisäksi onnettomuuksien vähenemisen myötä niistä aiheutuvat kustannukset pienenevät huomattavasti.
Liittymiä on muutettu ja tullaan muuttamaan yhä enemmän kiertoliittymiksi. Sille haettiin perusteluita tutkimuksen kautta mm. liikennemääriä, onnettomuustilastoja ja kustannuksia selvittämällä. Kaupungin tietokannoista löytyi asiasta paljon dataa. Niistä sain työtäni koskevien liittymien tilastot, joista keräsin tiedot työhöni. Lisäksi tutkin ja suoritin maastokäyntejä itse saadakseni ajantasaista tietoa liittymistä.
Liittymien muuttamisella kiertoliittymiksi on paljon positiivisia ja melko vähän negatiivisia vaikutuksia. Se ei sovi jokaiseen paikkaan tilantarpeen vuoksi, mutta hyötyinä ovat liikenneturvallisuuden ja sujuvuuden parantuminen, rakennus- ja huoltokustannukset ovat pienemmät ja lisäksi onnettomuuksien vähenemisen myötä niistä aiheutuvat kustannukset pienenevät huomattavasti.