Tapahtuman markkinointi Instagramissa, aloittelevan tapahtumajärjestäjän opas
Hietala, Heidi (2017)
Hietala, Heidi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303919
Tiivistelmä
Tähän produktityyppiseen opinnäytetyöhön saatiin idea sosiaalisen median ennätysnopeasta kasvusta. Esimerkiksi Instagramilla on jo yli 600 miljoonaa aktiivista kuukausittaista käyttäjää. Tämän työn tavoitteena on selvittää, miten tapahtumajärjestäjät voivat parantaa tapahtumiensa tunnettavuutta Instagramin avulla. Tämä tieto saatiin perehtymällä alan kirjallisuuteen, tieteellisiin artikkeleihin ja –ohjeistuksiin. Tämän saavutetun tiedon avulla koottiin produkti: Tapahtuman markkinointi Instagramissa, aloittelevan tapahtumajärjestäjän opas.
Tietoperustassa käsitellään ensiksi tapahtumamarkkinointia ja tapahtuman markkinointia, jotka sekoitetaan usein toisiinsa. Tässä työssä keskitytään näistä jälkimmäiseen, eli tapahtuman markkinointiin. Tämän jälkeen tutustutaan viiden P:n tapahtuman markkinointimixin- ja kolmen E:n malliin, jotka tulisi sisältyä tapahtuman markkinointiin. Tämän jälkeen perehdytään sosiaaliseen mediaan, tarkemmin markkinoiviin sosiaalisen median julkaisuihin ja millaisia niiden tulisi olla. Sitten tutustutaan Instagramiin, ensiksi lyhyesti sen historiaan, sitten itse toimintoihin ja miten niitä tulisi käyttää.
Empiirisessä osuudessa tuodaan nämä kaksi aiempaa aihealuetta yhteen lukuun: tapahtuman markkinointi Instagramissa. Tässä luvussa nämä kaksi eri teoria osuutta yhdistetään, jotta itse produktin luominen helpottuu. Produkti koottiin tietoperustan ja empiirisen osan avulla ja se on työn lopussa liitteenä.
Tämän työn lopputuloksena on saatu tavoitteenmukainen, tiivis ja selkeä opas aloitteleville tapahtumajärjestäjille tapahtuman markkinoinnista Instagramissa. Opasta arvioineen tapahtumajärjestäjän mielestä opas on ideana hyödyllinen. Hänen mielestään sosiaalisen median eri kanavat ovat nykypäivänä ajankohtaisia ja hän ei itse ole vielä vienyt tapahtumia Instagramiin joten aihe on ajankohtainen. Oppaasta kävi hänen mielestään ilmi, miten Instagram-tili luodaan ja sen avulla on helppo edetä. Hänen mukaan työtä olisi voinut parannella sisällön osalta niin, että opas olisi sisältänyt malleja onnistuneista päivityksistä ja aiheeseen olisi voitu tutustua vielä syvemmin.
Tietoperustassa käsitellään ensiksi tapahtumamarkkinointia ja tapahtuman markkinointia, jotka sekoitetaan usein toisiinsa. Tässä työssä keskitytään näistä jälkimmäiseen, eli tapahtuman markkinointiin. Tämän jälkeen tutustutaan viiden P:n tapahtuman markkinointimixin- ja kolmen E:n malliin, jotka tulisi sisältyä tapahtuman markkinointiin. Tämän jälkeen perehdytään sosiaaliseen mediaan, tarkemmin markkinoiviin sosiaalisen median julkaisuihin ja millaisia niiden tulisi olla. Sitten tutustutaan Instagramiin, ensiksi lyhyesti sen historiaan, sitten itse toimintoihin ja miten niitä tulisi käyttää.
Empiirisessä osuudessa tuodaan nämä kaksi aiempaa aihealuetta yhteen lukuun: tapahtuman markkinointi Instagramissa. Tässä luvussa nämä kaksi eri teoria osuutta yhdistetään, jotta itse produktin luominen helpottuu. Produkti koottiin tietoperustan ja empiirisen osan avulla ja se on työn lopussa liitteenä.
Tämän työn lopputuloksena on saatu tavoitteenmukainen, tiivis ja selkeä opas aloitteleville tapahtumajärjestäjille tapahtuman markkinoinnista Instagramissa. Opasta arvioineen tapahtumajärjestäjän mielestä opas on ideana hyödyllinen. Hänen mielestään sosiaalisen median eri kanavat ovat nykypäivänä ajankohtaisia ja hän ei itse ole vielä vienyt tapahtumia Instagramiin joten aihe on ajankohtainen. Oppaasta kävi hänen mielestään ilmi, miten Instagram-tili luodaan ja sen avulla on helppo edetä. Hänen mukaan työtä olisi voinut parannella sisällön osalta niin, että opas olisi sisältänyt malleja onnistuneista päivityksistä ja aiheeseen olisi voitu tutustua vielä syvemmin.