Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vuorovaikutustaidot myyntityössä : Opas myyjille vuorovaikutustaitojen kehittämisestä

Karppanen, Helmi (2017)

 
Avaa tiedosto
Vuorovaikutustaidot - opas myyjille.pdf (1.467Mt)
Lataukset: 


Karppanen, Helmi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303957
Tiivistelmä
Työelämässä tarvitaan sosiaalipsykologisia taitoja: vuorovaikutuksen ja ryhmätyön osaamista, sosiaalisia taitoja sekä esimies- ja alaistaitoja. Koska myyntitilanne on aina vuorovaikutustilanne, myyjän työssä vuorovaikutustaidot ovat äärimmäisen tärkeät ja ne voivat määrätä, miten vuorovaikutustilanne etenee. Vuorovaikutustaitoihin kuuluvat muun muassa kuuntelemisen ja havainnoinnin taidot, jotka ovat myyntitilanteessa tärkeimmät taidot. Vuorovaikutukseen sisältyy muun muassa sanoja, puhetta, eleitä, ilmeitä, ääntelyitä, äänenpainoja, katseita tai kosketusta. Vuorovaikutus ilmenee signaaleina: tunteina, eleinä, ilmeinä ja kehonkielenä, johon liittyvät omat signaalinsa. Kaikkia näitä tulee osata havainnoida ja tulkita, jos haluaa ymmärtää vuorovaikutuksen osapuolia. Vuorovaikutus on myös sosiaalista vaikuttamista, joten sen keinoja voi hyvin hyödyntää muun muassa kaupankäynnissä, mainonnassa ja neuvotteluissa.

Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esiin, kuinka tärkeä merkitys vuorovaikutustaidoilla myyntitilanteessa on. Tavoitteena on tehdä kiinnostava opas, joka lisää sosiaalipsykologian tietämystä, ja jonka avulla vuorovaikutusta voisi ymmärtää ja oppia. Oppaan tarkoituksena on olla apuna myyntitilanteisiin ja myyntityöhön kouluttamiseen.

Aiheen käsittely on rajattu psyykkis-sosiaaliseen näkökulmaan ja aiheen käsittely pohjautuu pitkälti sosiaalipsykologiseen tietoon. Ihmisten ominaisuuksia käsitellään yleisellä tasolla, eikä pureuduta henkilökohtaisiin ominaisuuksiin tai kerrota aiheeseen liittyvästä aivojen fysiologisesta toiminnasta.

Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, johon liittyy julkaisuna opas myyntityössä tarvittavien vuorovaikutustaitojen tuntemuksesta ja kehittämisestä. Työ on rakenteeltaan perinteinen.

Opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä lokakuu 2016 – maaliskuu 2017. Aiheen ideointi aloitettiin elokuussa. Aineiston eli teorialähteiden kerääminen tapahtui pääosin syyskuun aikana, ja kirjoitusprosessi kesti lokakuusta maaliskuuhun. Loppuvuosi 2016 sekä tammikuu 2017 käytettiin teoriaosuuden kirjoittamiseen. Opas tehtiin helmi-maaliskuun aikana.

Työn lopussa olen pohtinut kirjoittamisprosessia, työn onnistumista ja työn tarpeellisuutta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste