Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Rautatie- ja maantieterminaalit Euroopan logistisessa ydinverkossa. : Keskeisten intermodaaliterminaalien tarkastelu

Kiesilä, Mikko (2017)

 
Avaa tiedosto
Kiesila_Mikko.pdf (1.281Mt)
Lataukset: 


Kiesilä, Mikko
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303954
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa rautatie- ja maantieterminaaleja Euroopan logistisessa ydinverkossa. Kouvolaan suunnitteillaan TENT-T- verkkoon kuuluvaa Suomen ainoaa logistista rautatie- ja maantieterminaalia (intermodaaliterminaali/RRT-hanke). Työn tavoitteena oli selvittää terminaalien laitteistoa, käsittelykapasiteettia, varastoalueen kokoa, kuljetettavia yksiköitä sekä raiteiden pituutta. Työn tuloksia hyödynnetään Kouvolan RRT-hankkeessa. Tarkastelussa annetaan yleiskuvaus Eurooppalaisista intermodaaliterminaaleista ja niiden toiminnasta, sekä etsitään hyödyllisiä ominaisuuksia Kouvolan RRT-hanketta varten. Työn toimeksiantajana oli Kinno Oy.

Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena. Tietoa kerättiin tieteellisistä artikkeleista ja terminaalien kotisivuilta. Tarkempi tutkimus olisi edellyttänyt kyselytutkimusta. Toimeksiantaja ei pitänyt sitä tarpeellisena. Tutkimuksessa havainnoidaan erityyppisiä intermodaaliterminaaleja ja niiden ominaisuuksia. Tutkimustyön tausta-aineisto käsittelee rahtikylähanketta, intermodaaliterminaaleja, kuljetusmuotoja, kuljetusyksiköitä, käsittelylaitteita, niiden kapasiteetteja sekä intermodaaliterminaalien alueellista suunnittelua (layout).

Tutkimuksesta käy ilmi, että terminaalin koko ja käsiteltävät tavaramäärät ovat suorassa suhteessa toisiinsa. Rautateiden, maanteiden, vesiteiden ja lentoliikenteen verkot Euroopassa muodostavat solmukohtia kuljetuksille ja sijaintinsa puolesta erinomaisiin solmukohtiin on muodostunut intermodaaliterminaaleja. Terminaalin suunnittelussa on tärkeää ennakoida tavaraliikenteen ja verkon tuleva kasvu. Alueellisessa suunnittelussa puolestaan tulee varata riittävästi tilaa terminaalin laajennukselle. Tutkimuksen perusteella Kouvolan Kullasvaara soveltuu Eurooppalaiseksi rautatie- ja maantieterminaalikohteeksi. Suurin hyöty saataisiin, jos terminaali otettaisiin laajasti huomioon logistiikka-alan toimijoiden toimintojen kehittämisstrategioissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste