CFO tilitoimistojen palvelutuotteena
Jalo, Laura (2017)
Jalo, Laura
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704044147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704044147
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli suomalaisten tilitoimistojen tarjoama CFO- eli tai talousjohtajapalvelu. Työn toimeksiantajana oli Tilitoimisto X. Työn tavoitteena oli auttaa toimeksiantajaa tuotteistamaan omaa CFO-palveluaan. Tutkimusongelmana oli selvittää, tarjoavatko suomalaiset tilitoimistot talousjohtajapalvelua ja miten palvelu on näissä tilitoimistoissa tuotteistettu. Työn laajempana tarkoituksena oli kartoittaa CFO-palveluiden tarjontaa tilitoimistoissa. CFO-palveluista tilitoimistoissa ei ole juurikaan suomenkielistä kirjallista aineistoa, joten opinnäytetyö paikkaa tätä tietoaukkoa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui tilitoimistojen nykytilanteen ja palvelu-tarjooman kuvailusta sekä asiantuntijapalvelun tuotteistamisen teoriasta. Opinnäyte-työn tutkimusosuus käsitti sekä laadullista että määrällistä tutkimusta. Aineistoa kerät-tiin kyselylomakkeella ja teemahaastatteluilla. Kyselytutkimuksen perusjoukkona olivat Suomen taloushallintoliitto ry:n jäsentilitoimistot, mutta haastatteluita tehtiin myös perusjoukon ulkopuolelta.
Kyselyyn vastasi noin 16 % perusjoukosta ja haastatteluita saatiin 3 kappaletta. Tuloksista huomattiin, että CFO-palveluita tarjottiin useimmin hyvin räätälöidysti ja asiakaskohtaisesti. Palvelun kohdalla vakiointia tehtiin useimmin vain sopimusten ja raportoinnin suhteen. Johtopäätöksenä todettiin, että tuotteistamisen edellytykset olivat vastaajilla pääosin kunnossa, mutta palvelun tuottamiseen tarvittavien toimintojen vakiointia voisi lisätä. Monet haastatteluihin vastanneet eivät kokeneet tuotteistusta tarpeelliseksi. Johtopäätöksenä laadittiin myös ehdotus CFO-palvelun mahdollisesta tuotteistamisesta. Toimeksiantajalle luovutettiin raportin lisäksi graafisempi yhteenveto palvelun tarjonnasta ja tuotteistuksen tasosta. Toimeksiantaja sai haluamansa selvityksen, jota se voi käyttää oman palvelunsa kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui tilitoimistojen nykytilanteen ja palvelu-tarjooman kuvailusta sekä asiantuntijapalvelun tuotteistamisen teoriasta. Opinnäyte-työn tutkimusosuus käsitti sekä laadullista että määrällistä tutkimusta. Aineistoa kerät-tiin kyselylomakkeella ja teemahaastatteluilla. Kyselytutkimuksen perusjoukkona olivat Suomen taloushallintoliitto ry:n jäsentilitoimistot, mutta haastatteluita tehtiin myös perusjoukon ulkopuolelta.
Kyselyyn vastasi noin 16 % perusjoukosta ja haastatteluita saatiin 3 kappaletta. Tuloksista huomattiin, että CFO-palveluita tarjottiin useimmin hyvin räätälöidysti ja asiakaskohtaisesti. Palvelun kohdalla vakiointia tehtiin useimmin vain sopimusten ja raportoinnin suhteen. Johtopäätöksenä todettiin, että tuotteistamisen edellytykset olivat vastaajilla pääosin kunnossa, mutta palvelun tuottamiseen tarvittavien toimintojen vakiointia voisi lisätä. Monet haastatteluihin vastanneet eivät kokeneet tuotteistusta tarpeelliseksi. Johtopäätöksenä laadittiin myös ehdotus CFO-palvelun mahdollisesta tuotteistamisesta. Toimeksiantajalle luovutettiin raportin lisäksi graafisempi yhteenveto palvelun tarjonnasta ja tuotteistuksen tasosta. Toimeksiantaja sai haluamansa selvityksen, jota se voi käyttää oman palvelunsa kehittämisessä.