Koulunuorisotyön laatua parantamassa : Arviointikriteeristön kehittäminen Kouvolan nuorisopalveluille
Rihu, Sanni (2017)
Rihu, Sanni
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704034124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704034124
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja laadittiin uudet omat arviointikriteeristöt koulunuorisotyön laadun arvioinnille Kouvolaan sekä nuorille että aikuisille. Konkreettisena tuotoksena syntyi kaksi uutta arviointikriteeristöä. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Kehittämistyön tavoitteena on parantaa koulunuorisotyön laatua Kouvolassa, jossa koulunuorisotyö on jo pysyvä työmuoto ja osa nuorisotyöntekijän työnkuvaa.
Koulunuorisotyötä tehdään Kouvolassa laajasti. Työtä toteutetaan jokaisella yläkoululla, Kouvolan seudun ammattiopistolla sekä Viialan yhtenäiskoululla (Koulunuorisotyön työmuodot s.a.). Sama nuoriso-ohjaaja työskentelee kahdesta kolmeen päivään viikossa koululla ja kahdesta kolmeen iltaan viikossa saman alueen nuorisotilalla. Tuttu aikuinen on läsnä saman alueen nuorten arjessa joka päivä, joko vapaa-ajalla tai koulussa.
Opinnäytetyöni näkökulmia ovat laatu ja laadun arviointi. Millaista on laadukas koulunuorisotyö ja millä kriteereillä sitä voidaan mitata? Mikä Kouvolan alueen koulunuorisotyössä on jo hyvää ja mitä pitäisi vielä kehittää? Millä tavoin koulunuorisotyön arvioinnista saadaan yksinkertaisempaa ja yhtenäisempää?
Uudet arviointikriteeristöt suunniteltiin yhdessä nuorisotyön ammattilaisten, kouluhenkilökunnan sekä oppilaiden kanssa. Valmiista tuotoksesta hyötyvät ensisijaisesti Kouvolan nuorisopalvelut sekä alueen yläkoulut, Kouvolan seudun ammattiopisto ja Viialan yhtenäiskoulu. Uudet arviointikriteeristöt kehitettiin vanhaa Humanistisesta ammattikorkeakoulusta valmistunutta Marjo Kolehmaisen ja Pauliina Lahtisen (2014, 96–102) hankeraportin materiaalia koulussa tehtävän nuorisotyön arviointiin hyödyntäen. Edellä mainittua materiaalia käytettiin Kouvolassa aiemmin koulunuorisotyön arvioinnissa. Uudet arviointikriteeristöt tarvittiin, jotta koulunuorisotyön arviointi, seuraaminen ja kehittäminen on jatkossa yksinkertaisempaa ja yhtenäisempää. Vanha materiaali koulussa tehtävän nuorisotyön arviointiin ei ole toiminut Kouvolassa.
Koulunuorisotyötä tehdään Kouvolassa laajasti. Työtä toteutetaan jokaisella yläkoululla, Kouvolan seudun ammattiopistolla sekä Viialan yhtenäiskoululla (Koulunuorisotyön työmuodot s.a.). Sama nuoriso-ohjaaja työskentelee kahdesta kolmeen päivään viikossa koululla ja kahdesta kolmeen iltaan viikossa saman alueen nuorisotilalla. Tuttu aikuinen on läsnä saman alueen nuorten arjessa joka päivä, joko vapaa-ajalla tai koulussa.
Opinnäytetyöni näkökulmia ovat laatu ja laadun arviointi. Millaista on laadukas koulunuorisotyö ja millä kriteereillä sitä voidaan mitata? Mikä Kouvolan alueen koulunuorisotyössä on jo hyvää ja mitä pitäisi vielä kehittää? Millä tavoin koulunuorisotyön arvioinnista saadaan yksinkertaisempaa ja yhtenäisempää?
Uudet arviointikriteeristöt suunniteltiin yhdessä nuorisotyön ammattilaisten, kouluhenkilökunnan sekä oppilaiden kanssa. Valmiista tuotoksesta hyötyvät ensisijaisesti Kouvolan nuorisopalvelut sekä alueen yläkoulut, Kouvolan seudun ammattiopisto ja Viialan yhtenäiskoulu. Uudet arviointikriteeristöt kehitettiin vanhaa Humanistisesta ammattikorkeakoulusta valmistunutta Marjo Kolehmaisen ja Pauliina Lahtisen (2014, 96–102) hankeraportin materiaalia koulussa tehtävän nuorisotyön arviointiin hyödyntäen. Edellä mainittua materiaalia käytettiin Kouvolassa aiemmin koulunuorisotyön arvioinnissa. Uudet arviointikriteeristöt tarvittiin, jotta koulunuorisotyön arviointi, seuraaminen ja kehittäminen on jatkossa yksinkertaisempaa ja yhtenäisempää. Vanha materiaali koulussa tehtävän nuorisotyön arviointiin ei ole toiminut Kouvolassa.