Tietoa yleisimmistä kuvantamistutkimuksista sekä säteily- ja magneettiturvallisuudesta : Opetustilanne lähihoitajaopiskelijoille
Sand, Kristiina (2017)
Sand, Kristiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064291
Tiivistelmä
Suomessa tehtiin vuonna 2015 natiiviröntgentutkimuksia noin 3,6 miljoonaa. Natiiviröntgentutkimus on Suomen yleisin radiologinen tutkimus, joista tavallisimmat yksittäiset tutkimukset ovat keuhkojen natiiviröntgentutkimus, rintarauhasen seulontatutkimus, polven natiiviröntgentutkimus ja käden ja sormien natiiviröntgentutkimus. Näiden lisäksi vuosittain suoritetaan noin 260 000 magneettitutkimusta.
Säteilyturvallisuusohjeen 1.7 mukaan säteilylle altistuvien ammattiryhmien tulee osallistua säteilysuojelukoulutukseen. Säteilysuojelukoulutus pitää sisällyttää eri ammattiryhmien opintoalan peruskoulutuksen opinto-ohjelmaan. Säteilyturvakeskuksen vuonna 2010 tekemässä tutkimuksessa todetaan toisen asteen ammatillisten oppilaitosten antaman säteilysuojelukoulutuksen olevan melko vähäistä ja osa oppilaitoksista ei ilmoituksensa mukaan anna lainkaan säteilysuojelukoulusta. Terveydenhuollossa säteilyturvallisuus sisältää säteilytyötä tekevien työntekijöiden oman säteilyturvallisuuden, potilaan säteilyturvallisuuden ja kaikkien muiden samoissa tiloissa liikkuvien henkilöiden säteilyturvallisuuden.
Opetuksella pyritään ohjaamaan oppijan oppimista haluttuun suuntaan. Opettajana voi toimia kuka tahansa, mutta opetusta suunniteltaessa on hyvä miettiä opetusta ohjaavia periaatteita. Opetustilanteeseen tulisi kuulua myös arviointia, palautteen antamista ja palautteen saamista. Luentojen kuunteleminen on hyvä vaihtoehto oppimisenlähteistä. Parhaimmillaan luennot ovat vuorovaikutustilanteita, jossa on hyvä mahdollisuus kohdata asiantuntijoita.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja yhteistyökumppanina toimi Valkeakosken ammattiopisto. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä lähihoitajaopiskelijoiden yleistietoa natiiviröntgen-, tietokonetomografia- ja magneettitutkimuksista sekä säteily- ja magneettiturvallisuudesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetustilanne lähihoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tuotteena syntyi 90 minuutin opetustilanne lähihoitajaopiskelijoille.
Säteilyturvallisuusohjeen 1.7 mukaan säteilylle altistuvien ammattiryhmien tulee osallistua säteilysuojelukoulutukseen. Säteilysuojelukoulutus pitää sisällyttää eri ammattiryhmien opintoalan peruskoulutuksen opinto-ohjelmaan. Säteilyturvakeskuksen vuonna 2010 tekemässä tutkimuksessa todetaan toisen asteen ammatillisten oppilaitosten antaman säteilysuojelukoulutuksen olevan melko vähäistä ja osa oppilaitoksista ei ilmoituksensa mukaan anna lainkaan säteilysuojelukoulusta. Terveydenhuollossa säteilyturvallisuus sisältää säteilytyötä tekevien työntekijöiden oman säteilyturvallisuuden, potilaan säteilyturvallisuuden ja kaikkien muiden samoissa tiloissa liikkuvien henkilöiden säteilyturvallisuuden.
Opetuksella pyritään ohjaamaan oppijan oppimista haluttuun suuntaan. Opettajana voi toimia kuka tahansa, mutta opetusta suunniteltaessa on hyvä miettiä opetusta ohjaavia periaatteita. Opetustilanteeseen tulisi kuulua myös arviointia, palautteen antamista ja palautteen saamista. Luentojen kuunteleminen on hyvä vaihtoehto oppimisenlähteistä. Parhaimmillaan luennot ovat vuorovaikutustilanteita, jossa on hyvä mahdollisuus kohdata asiantuntijoita.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja yhteistyökumppanina toimi Valkeakosken ammattiopisto. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä lähihoitajaopiskelijoiden yleistietoa natiiviröntgen-, tietokonetomografia- ja magneettitutkimuksista sekä säteily- ja magneettiturvallisuudesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetustilanne lähihoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tuotteena syntyi 90 minuutin opetustilanne lähihoitajaopiskelijoille.