Lastentarhanopettajien näkemyksiä seuraamuksista päiväkodeissa
Hiltunen, Susanna (2017)
Hiltunen, Susanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704034106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704034106
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin lastentarhanopettajien näkemyksiä päiväkodeissa käytettäviin seuraamuksiin. Tutkimuksen tärkeimpänä tutkimuskysymyksenä on se, minkälaisilla seuraamuksilla lastentarhanopettajat näkevät kasvattavansa lapsia kohti kasvatustavoitteitaan. Tutkimuskysymystä tarkastellaan kolmen teeman kautta, jotka ovat Lastentarhanopettajan näkemykset itsestä varhaiskasvattajana, Lapsen oppiminen ja haastava käytös sekä Seuraamukset päiväkodeissa.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin viidelle jyväskyläläiselle lastentarhanopettajalle keväällä 2016. Aineiston analyysi on toteutettu teemoittelemalla.
Tutkimustulokset osoittavat, että haastateltujen lastentarhanopettajien kasvatus perustuu osin konstruktivistisiin, osin behavioristisiin oppimiskäsityksiin. Kasvatuksen tavoitteet ovat sosialisaation, empatian ja muiden yhteistyötaitojen opettamisessa. Haastateltavat pitävät omaa kasvatustyyliään auktoritatiivisena, ja myös seuraamuksiin liittyvät näkemykset ovat pääosin auktoritatiivisia. Haastateltavat näkevät haastavan käytöksen taustalla sen, ettei lapsella ole riittävästi taitoja oikein toimimiseen. Käsitykset seuraamuksista ovat kuitenkin osin ristiriidassa tämän näkemyksen kanssa.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin viidelle jyväskyläläiselle lastentarhanopettajalle keväällä 2016. Aineiston analyysi on toteutettu teemoittelemalla.
Tutkimustulokset osoittavat, että haastateltujen lastentarhanopettajien kasvatus perustuu osin konstruktivistisiin, osin behavioristisiin oppimiskäsityksiin. Kasvatuksen tavoitteet ovat sosialisaation, empatian ja muiden yhteistyötaitojen opettamisessa. Haastateltavat pitävät omaa kasvatustyyliään auktoritatiivisena, ja myös seuraamuksiin liittyvät näkemykset ovat pääosin auktoritatiivisia. Haastateltavat näkevät haastavan käytöksen taustalla sen, ettei lapsella ole riittävästi taitoja oikein toimimiseen. Käsitykset seuraamuksista ovat kuitenkin osin ristiriidassa tämän näkemyksen kanssa.