KOULUTUKSELLISEN TASA-ARVON HANKE - MUKANA OLLEIDEN OPPILAIDEN KOKEMUKSIA HANKKEESTA
Juvonen, Laura (2017)
Juvonen, Laura
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054217
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville Koulutuksellisen tasa-arvon hankkeessa mukana olleiden oppilaiden kokemuksia hankkeesta. Tavoitteena oli saada tietoa op-pilaiden mielipiteistä ja ajatuksista hankkeesta sekä sen vaikuttavuudesta, sen tuomas-ta muutoksesta sekä sen myötä saadusta avusta.
Opinnäytetyössä haastateltiin kahtatoista oppilasta, jotka ovat olleet mukana hank-keessa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelut suoritettiin helmikuussa 2017. Nuorimmat haastateltavista olivat kuudennella luokalla ja vanhin haastateltavista jo peruskoulun suorittanut.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että oppilaiden kokemukset hankkeesta olivat erittäin positiivisia. Tuloksien perusteella oppilaiden hyvinvointia, jaksamista ja pärjäämistä tukevia ja vahvistavia tekijöitä olivat aikuisen saatavuus sekä aikuiselta saatava apu ja tuki, koulunkäynnin tukeminen, keskusteluapu, yhdessä tekeminen, onnistumisten huomaaminen, positiivisen palautteen saaminen sekä luokan hyvä ilmapiiri.
Oppilaiden hyvinvointia, jaksamista ja pärjäämistä heikentäviä tekijöitä olivat puolestaan aikuisen puute, koulunkäynnin tukemattomuus, palautteen puute sekä luokan huono ilmapiiri.
Tuloksista voidaan päätellä, että oppilaat kaipaavat kouluihin lisäaikuisia tukemaan heidän koulunkäyntiään sekä hyvinvointiaan. Lisäksi oppilaat kaipaavat kohdatuksi tulemista sekä vahvempaa aikuisen apua ja tukea sekä läsnäoloa.
Opinnäytetyössä haastateltiin kahtatoista oppilasta, jotka ovat olleet mukana hank-keessa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelut suoritettiin helmikuussa 2017. Nuorimmat haastateltavista olivat kuudennella luokalla ja vanhin haastateltavista jo peruskoulun suorittanut.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että oppilaiden kokemukset hankkeesta olivat erittäin positiivisia. Tuloksien perusteella oppilaiden hyvinvointia, jaksamista ja pärjäämistä tukevia ja vahvistavia tekijöitä olivat aikuisen saatavuus sekä aikuiselta saatava apu ja tuki, koulunkäynnin tukeminen, keskusteluapu, yhdessä tekeminen, onnistumisten huomaaminen, positiivisen palautteen saaminen sekä luokan hyvä ilmapiiri.
Oppilaiden hyvinvointia, jaksamista ja pärjäämistä heikentäviä tekijöitä olivat puolestaan aikuisen puute, koulunkäynnin tukemattomuus, palautteen puute sekä luokan huono ilmapiiri.
Tuloksista voidaan päätellä, että oppilaat kaipaavat kouluihin lisäaikuisia tukemaan heidän koulunkäyntiään sekä hyvinvointiaan. Lisäksi oppilaat kaipaavat kohdatuksi tulemista sekä vahvempaa aikuisen apua ja tukea sekä läsnäoloa.