TAMKin Hyvinvoinnin etämittausratkaisu : IoT-laboratorio
Helonsalo, Mika; Kauppi, Juho; Salminen, Timo (2017)
Helonsalo, Mika
Kauppi, Juho
Salminen, Timo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704074399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704074399
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tampereen ammattikorkeakoulun Hyvinvointiteknologian YAMK koulutus. Työn tavoitteena oli suunnitella Hyvinvoinnin Etämittauksen sisältöjä sekä toimintoja IoT-laboratorion yhteyteen ja uusien opiskelijoiden käyttöön. Tämä hyvinvoinnin tai terveyden etämittaustutkimus sekä ratkaisu palvelee opiskelijoita uudenlaisena oppimisympäristönä. Tutkimuksessa on suunniteltu uudenlaisia tapoja suorittaa asiakkaan hyvinvoinnin tai terveyden seurantaa etämittauksen avulla. Mukana tutkimuksessa oli Libelium e-Health-Kit sensoreita ja mikrokontrollereita, Arduino Mega 2560 ja Raspberry Pi 3 model B. Teoriaosuudessa on tutustuttu käytössä oleviin laitteisiin, ohjelmistosuunnittelun periaatteisiin, potilastiedon turvallisuuden vaatimuksiin ja toteutuksen arkkitehtuuriin sekä integraatioon.
Tutkimuksessa on keskitytty etämittauksiin, joita voitaisiin suorittaa helposti asiakkaan kotona. Alussa päähuomion vei IoT-alustan valinta, koska se vaikuttaisi kaikkein eniten ratkaisuumme kerätä tietoa sensoreista. Tietoa aihealueesta on hankittu osallistumalla seminaareihin, yritysvierailuilla, henkilöhaastatteluilla, lukemalla alan kirjallisuutta ja perehtymällä luotettaviin internetin tietolähteisiin. Kehitystehtäväksi muodostui määritellä tapa käyttää e-Health-Kit sensoreita ja tehdä hankintaehdotus uusista sensoreista opetuskäyttöön. Kehitystyö osuuden ideat on luotu yhdessä työryhmän kesken ja tutkimusosuuden suoritus jakaantui osallisten osaamisen perusteella. IoT-alustan valinnassa päädyttiin Wapicen tekemään IoT-Ticket alustaan, koska sitä näytti olevan helppo oppia käyttämään ja se soveltui hyvin käyttöön eri Tampereen ammattikorkeakoulun koulutusohjelmissa. Terveyden etämittauksen pilottiratkaisu on toteutettu käyttämällä e-Health-Kit sensoreista happisaturaatio- ja kaatumisanturia sekä mikrokontrollereita, että IoT-Tickettiä.
Hyvinvointiteknologian YAMK koulutuksen pitäisi panostaa lisää ajankohtaisten terveysalan ratkaisujen hankintaan ja käyttöön opetuksessa. Tällä tavalla uusien aikaa ja rahaa säästävien digitaalisten hoitovälineiden käyttöönotto opiskelijoiden työpaikoilla myös nopeutuu. Tiiviimpi yhteistyöhön terveysalan digitaalisia seurantaratkaisuja toteuttavien yritysten kanssa nopeuttaisi koulun omien ratkaisujen kehitystä ja tarjoaisi samalla oppilaille mahdollisuuden verkostoitua alan toimijoiden kanssa.
Tutkimuksessa on keskitytty etämittauksiin, joita voitaisiin suorittaa helposti asiakkaan kotona. Alussa päähuomion vei IoT-alustan valinta, koska se vaikuttaisi kaikkein eniten ratkaisuumme kerätä tietoa sensoreista. Tietoa aihealueesta on hankittu osallistumalla seminaareihin, yritysvierailuilla, henkilöhaastatteluilla, lukemalla alan kirjallisuutta ja perehtymällä luotettaviin internetin tietolähteisiin. Kehitystehtäväksi muodostui määritellä tapa käyttää e-Health-Kit sensoreita ja tehdä hankintaehdotus uusista sensoreista opetuskäyttöön. Kehitystyö osuuden ideat on luotu yhdessä työryhmän kesken ja tutkimusosuuden suoritus jakaantui osallisten osaamisen perusteella. IoT-alustan valinnassa päädyttiin Wapicen tekemään IoT-Ticket alustaan, koska sitä näytti olevan helppo oppia käyttämään ja se soveltui hyvin käyttöön eri Tampereen ammattikorkeakoulun koulutusohjelmissa. Terveyden etämittauksen pilottiratkaisu on toteutettu käyttämällä e-Health-Kit sensoreista happisaturaatio- ja kaatumisanturia sekä mikrokontrollereita, että IoT-Tickettiä.
Hyvinvointiteknologian YAMK koulutuksen pitäisi panostaa lisää ajankohtaisten terveysalan ratkaisujen hankintaan ja käyttöön opetuksessa. Tällä tavalla uusien aikaa ja rahaa säästävien digitaalisten hoitovälineiden käyttöönotto opiskelijoiden työpaikoilla myös nopeutuu. Tiiviimpi yhteistyöhön terveysalan digitaalisia seurantaratkaisuja toteuttavien yritysten kanssa nopeuttaisi koulun omien ratkaisujen kehitystä ja tarjoaisi samalla oppilaille mahdollisuuden verkostoitua alan toimijoiden kanssa.