Microsoft SharePoint yrityksen sähköisenä työtilana ja dokumentoinnin hallintajärjestelmänä : Case: Elintarviketeollisuuden yritys
Hänninen, Teemu (2017)
Hänninen, Teemu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104500
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin Microsoft SharePoint -sovelluksella sähköinen työtila ja dokumentoinnin hallintajärjestelmä suomalaiselle elintarviketeollisuuden yritykselle. Tutkimus toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena, ja kyseessä oli kehittämishanke.
Teoriaosuudessa käsitellään tiedonhallintaa ja siihen liittyviä toimintoja, dokumentointia ja dokumentoinnin hallintajärjestelmiä ja järjestelmistä keskitytään kohteena olevaan Microsoft SharePointiin. Teoriaosuudessa on käytetty sähköisiä ja kirjallisia lähteitä.
SharePoint on otettu käyttöön toimeksiantajayrityksessä vuonna 2013. Sovellus sopii tämän opinnäytetyön kohteena olevaan kehittämistyön tarkoitukseen hyvin, sillä kaikki tavoitteena olleet kohdat ovat saavutettavissa SharePointin tarjoamilla työkaluilla. SharePointin käyttö sopii myös toimeksiantajayrityksen tietohallinnon suunnitelmiin, joissa SharePointia käyttöönotetaan ja kehitetään jatkuvasti yrityksen omiin tarpeisiin.
Kehittämishankkeen kohteena olleen henkilöstöasioiden hallintaan tarkoitetun alityötilan kehittämisprojekti alkoi syyskuussa 2016. Rakenne valmistui maaliskuussa 2017, ja suurempi ja tarkempi käyttöönotto sekä jatkokehitys jäävät toimeksiantajayrityksen vastuulle. Valmis rakenne on hyväksytty, ja se vastaa projektin alussa asetettuja tavoitteita.
Teoriaosuudessa käsitellään tiedonhallintaa ja siihen liittyviä toimintoja, dokumentointia ja dokumentoinnin hallintajärjestelmiä ja järjestelmistä keskitytään kohteena olevaan Microsoft SharePointiin. Teoriaosuudessa on käytetty sähköisiä ja kirjallisia lähteitä.
SharePoint on otettu käyttöön toimeksiantajayrityksessä vuonna 2013. Sovellus sopii tämän opinnäytetyön kohteena olevaan kehittämistyön tarkoitukseen hyvin, sillä kaikki tavoitteena olleet kohdat ovat saavutettavissa SharePointin tarjoamilla työkaluilla. SharePointin käyttö sopii myös toimeksiantajayrityksen tietohallinnon suunnitelmiin, joissa SharePointia käyttöönotetaan ja kehitetään jatkuvasti yrityksen omiin tarpeisiin.
Kehittämishankkeen kohteena olleen henkilöstöasioiden hallintaan tarkoitetun alityötilan kehittämisprojekti alkoi syyskuussa 2016. Rakenne valmistui maaliskuussa 2017, ja suurempi ja tarkempi käyttöönotto sekä jatkokehitys jäävät toimeksiantajayrityksen vastuulle. Valmis rakenne on hyväksytty, ja se vastaa projektin alussa asetettuja tavoitteita.