Savon seudun yritykset urheilusponsoreina. Esimerkkinä Saimaa Volley
Kemppainen, Antti (2010)
Lataukset:
Kemppainen, Antti
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004086212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004086212
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on urheilusponsorointi. Opinnäytetyössä tutkittiin sponsoroinnin valintakriteereitä Savon seudulla sijaitsevissa yrityksissä sekä Saimaa Volleyn kiinnostavuutta sponsoroitavana kohteena yrityksien näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantaja on miesten lentopallon SM-liigassa pelaava Saimaa Volley. Saimaa Volley perustettiin kesällä 2009, kun savonlinnalainen East Volley ja varkautelainen ja pieksämäkeläinen Keski-Savon Pateri yhdistivät voimansa. Saimaa Volleyn toiminnan sponsoroinnin kannalta tekee mielenkiintoiseksi se, että Saimaa Volley pelaa kotiotteluitaan Savonlinnan, Varkauden ja Pieksämäen lisäksi Mikkelissä ja suomalaisessa palloiluhistoriassa ei ole koskaan toimittu näin laajassa mittakaavassa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin sponsorointiin liittyviä asioita, kuten sponsoroinnin tavoitteita yrityksen näkökulmasta eli mitä asioita yritykset vaativat kohteiltaan. Tutkittiin myös sponsoroinnin eri aloja, sponsoroinnin mahdollisen epäonnistumisen syitä sekä huomioon otettavia asioita yrityksien valitessa itselleen sponsoroitavaa kohdetta.
Kysely suoritettiin informoituna kyselynä kaikissa Saimaa Volleyn toiminta-alueen kaupungeissa. Kyselyn vastaajat valittiin sattumanvaraisesti Savonlinnan, Varkauden, Pieksämäen ja Mikkelin keskustan alueelta. Kysely vietiin 25 yritykseen jokaisessa neljässä kaupungissa, yhteensä sataan yritykseen. Kyselyssä käytettiin monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä.
Tutkimukseen vastasi 71 yritystä sadasta. Tutkimustuloksien mukaan sponsorointi on hyvin yleistä savolaisissa yrityk-sissä, sillä 81,6 % kyselyyn vastanneista yrityksistä oli sponsoroinut vähintään yhtä kohdetta vuoden 2009 aikana. Ylivoimaisesti sponsoroiduin kohde oli urheilu ja sponsoroiduimmat urheilulajit olivat jääkiekko, jalkapallo ja lentopallo. Tärkein tekijä yrityksille sponsorikohdetta valittaessa oli lisänäkyvyyden saaminen. Yritysten mielestä hyvässä sponsorointisopimuksessa tulee molempien osapuolten hyötyä.
Saimaa Volleyn tunsi ennestään hieman yli puolet vastaajista. Suurin osa vastanneista yrityksistä näkee sponsoroinnin kannalta hyvänä asiana sen, että Saimaa Volley toimii useassa eri kaupungissa. Vastaajista noin viidennes oli joko erittäin tai melko kiinnostunut sponsoroimaan Saimaa Volleyta. Tulevaisuudessa voisi tutkia Saimaa Volleyn nykyisiä sponsoreita ja selvittää millä tavalla he näkevät sponsorointiyhteistyön toimivan Saimaa Volleyn kanssa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin sponsorointiin liittyviä asioita, kuten sponsoroinnin tavoitteita yrityksen näkökulmasta eli mitä asioita yritykset vaativat kohteiltaan. Tutkittiin myös sponsoroinnin eri aloja, sponsoroinnin mahdollisen epäonnistumisen syitä sekä huomioon otettavia asioita yrityksien valitessa itselleen sponsoroitavaa kohdetta.
Kysely suoritettiin informoituna kyselynä kaikissa Saimaa Volleyn toiminta-alueen kaupungeissa. Kyselyn vastaajat valittiin sattumanvaraisesti Savonlinnan, Varkauden, Pieksämäen ja Mikkelin keskustan alueelta. Kysely vietiin 25 yritykseen jokaisessa neljässä kaupungissa, yhteensä sataan yritykseen. Kyselyssä käytettiin monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä.
Tutkimukseen vastasi 71 yritystä sadasta. Tutkimustuloksien mukaan sponsorointi on hyvin yleistä savolaisissa yrityk-sissä, sillä 81,6 % kyselyyn vastanneista yrityksistä oli sponsoroinut vähintään yhtä kohdetta vuoden 2009 aikana. Ylivoimaisesti sponsoroiduin kohde oli urheilu ja sponsoroiduimmat urheilulajit olivat jääkiekko, jalkapallo ja lentopallo. Tärkein tekijä yrityksille sponsorikohdetta valittaessa oli lisänäkyvyyden saaminen. Yritysten mielestä hyvässä sponsorointisopimuksessa tulee molempien osapuolten hyötyä.
Saimaa Volleyn tunsi ennestään hieman yli puolet vastaajista. Suurin osa vastanneista yrityksistä näkee sponsoroinnin kannalta hyvänä asiana sen, että Saimaa Volley toimii useassa eri kaupungissa. Vastaajista noin viidennes oli joko erittäin tai melko kiinnostunut sponsoroimaan Saimaa Volleyta. Tulevaisuudessa voisi tutkia Saimaa Volleyn nykyisiä sponsoreita ja selvittää millä tavalla he näkevät sponsorointiyhteistyön toimivan Saimaa Volleyn kanssa.