Johtamisjärjestelmän rakentaminen pk-yritykselle
Jalava, Iiro (2017)
Jalava, Iiro
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104565
Tiivistelmä
Yksi menestyneen yritystoiminnan kulmakivistä on tehdä oikeita asioita laadukkaasti. Laadukkaalla toiminnalla tarkoitetaan yleisesti asiakkaan odotusten täyttämistä liiketoiminnallisesti järkevällä tavalla. Yksi tapa hallita yrityksen toimintaa ja toiminnan laatua on kehittää johtamisjärjestelmä ohjaamaan yritystoimintaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa ISO9001-vaatimukset huomioiva johtamisjärjestelmän runko ja kehittää työkaluja RKM Group Oy:n päivittäiseen toimintaan.
Pohjatyönä opinnäytetyölle yrityksen taustat, toiminta ja laadun peruskäsiteet tutkittiin huolellisesti. Työn lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta, asiantuntijoiden haastatteluja ja yrityksen sisäistä dokumentaatiota. Päivittäiseen toimintaan tutustuminen mahdollistui työstämällä opinnäytetyötä Pirkkalan pääkonttorista käsin.
Opinnäytetyön lopputuotteena syntyi johtamiskäsikirja, jossa yrityksen toiminta on kuvattu yleisellä tasolla. Käsikirjan liitteet liittyivät tarjoustoimintaan, raportointiin, tiedonhallintaan ja analyyseihin.
Onnistuneen johtamisjärjestelmän kehitys ja käyttöönotto vaativat yrityksen jokaisen työntekijän panoksen onnistuakseen. Henkilöstö oli myönteisesti asennoitunut muutoksiin ja uudistukset otettiin hyvin vastaan. Projektin haasteita olivat työn laajuus, johtamiskäsikirjan käytännöllisen lähestymistavan luominen ja uudistusten organisointi. Yksi opinnäytetyön jatkotyön haasteista tulee olemaan uusien toimintatapojen integroiminen yrityksen päivittäiseen toimintaan.
Opinnäytetyö onnistui hyvin, sillä osa tehdyistä uudistuksista otettiin käyttöön jo kehitystyön aikana, vastoin opinnäytetyön alkuperäistä työn rajausta. Henkilöstö osallistui aktiivisesti kehitystyöhön ja tiedotus uudistusten etenemisestä toimi hyvin. Toisaalta ulkoisessa ja sisäisessä tiedottamisessa on vielä kehitettävä, jotta tiedonkulku olisi vielä tehokkaampaa kaikkien tahojen välillä.
Yrityksen tarkoituksena on ottaa tänä vuonna uusi johtamisjärjestelmä käyttöön ja mahdollisesti sertifioida se. Käyttöönotto tulee vaatimaan paljon uusien asioiden omaksumista henkilökunnalta, mutta yrityksen toimintaa on mahdollista kehittää huomattavasti toimimalla uuden järjestelmän periaatteiden mukaisesti.
Pohjatyönä opinnäytetyölle yrityksen taustat, toiminta ja laadun peruskäsiteet tutkittiin huolellisesti. Työn lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta, asiantuntijoiden haastatteluja ja yrityksen sisäistä dokumentaatiota. Päivittäiseen toimintaan tutustuminen mahdollistui työstämällä opinnäytetyötä Pirkkalan pääkonttorista käsin.
Opinnäytetyön lopputuotteena syntyi johtamiskäsikirja, jossa yrityksen toiminta on kuvattu yleisellä tasolla. Käsikirjan liitteet liittyivät tarjoustoimintaan, raportointiin, tiedonhallintaan ja analyyseihin.
Onnistuneen johtamisjärjestelmän kehitys ja käyttöönotto vaativat yrityksen jokaisen työntekijän panoksen onnistuakseen. Henkilöstö oli myönteisesti asennoitunut muutoksiin ja uudistukset otettiin hyvin vastaan. Projektin haasteita olivat työn laajuus, johtamiskäsikirjan käytännöllisen lähestymistavan luominen ja uudistusten organisointi. Yksi opinnäytetyön jatkotyön haasteista tulee olemaan uusien toimintatapojen integroiminen yrityksen päivittäiseen toimintaan.
Opinnäytetyö onnistui hyvin, sillä osa tehdyistä uudistuksista otettiin käyttöön jo kehitystyön aikana, vastoin opinnäytetyön alkuperäistä työn rajausta. Henkilöstö osallistui aktiivisesti kehitystyöhön ja tiedotus uudistusten etenemisestä toimi hyvin. Toisaalta ulkoisessa ja sisäisessä tiedottamisessa on vielä kehitettävä, jotta tiedonkulku olisi vielä tehokkaampaa kaikkien tahojen välillä.
Yrityksen tarkoituksena on ottaa tänä vuonna uusi johtamisjärjestelmä käyttöön ja mahdollisesti sertifioida se. Käyttöönotto tulee vaatimaan paljon uusien asioiden omaksumista henkilökunnalta, mutta yrityksen toimintaa on mahdollista kehittää huomattavasti toimimalla uuden järjestelmän periaatteiden mukaisesti.