Yrityksen markkinoinnin kehittäminen : yritys: Salo Machine Oy
Kunnas, Hannele (2017)
Kunnas, Hannele
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124657
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka tehdään projektina toimeksiantoyritykselle, Salo Machine Oy. Yritys on ns. yhden miehen yritys, jonka toimialaa on autojen myyminen, korjaustoiminta ja varaosien välitys.
Opinnäytetyössä tarkastellaan perinteisen ja digitaalisen markkinoinnin kanavia, tapoja ja keinoja, jotka sopivat juuri tähän yritykseen. Markkinoinnin kehittämisessä päätarkoitus on saada yritykselle lisää asiakkaita, tunnettavuutta ja sitä kautta liikevaihto nousuun ja yritystoiminta kannattavaksi.
Teoriapohjana työssä käytettiin Suomessa suosittuja markkinoinnin kanavia. Pääpainona kanavien sopivuus juuri tämän yrityksen liiketoimintaan, resursseihin ja asiakaskuntaa.
Projektin alussa tehtiin haastattelu, jossa selvitettiin yrityksen historia, liiketoiminta-alueet, taloudellinen tilanne, markkinoinnin tilanne sekä yrittäjän oma tahtotila tulevaisuuden suhteen. Haastattelun perusteella selvisi, että yrityksen markkinointi on tällä hetkellä lähes olematonta ja yrittäjä tarvitsee lisätietoa digitaalisen markkinoinnin tuomista mahdollisuuksista, jotta yrityksen tunnettavuus ja liikevaihto saataisi nousuun.
Teoriapohjan, yrittäjän antamien tietojen sekä tehdyn analysoinnin perusteella lopputulemana on ehdotuksia yrityksen digitaalisen ja perinteisen markkinoinnin käyttöönottoon. Osa ehdotuksen kohdista toteutettiin projektin aikana, osan yrittäjä toteuttaa itse myöhemmin sopivana ajankohtana.
Opinnäytetyössä tarkastellaan perinteisen ja digitaalisen markkinoinnin kanavia, tapoja ja keinoja, jotka sopivat juuri tähän yritykseen. Markkinoinnin kehittämisessä päätarkoitus on saada yritykselle lisää asiakkaita, tunnettavuutta ja sitä kautta liikevaihto nousuun ja yritystoiminta kannattavaksi.
Teoriapohjana työssä käytettiin Suomessa suosittuja markkinoinnin kanavia. Pääpainona kanavien sopivuus juuri tämän yrityksen liiketoimintaan, resursseihin ja asiakaskuntaa.
Projektin alussa tehtiin haastattelu, jossa selvitettiin yrityksen historia, liiketoiminta-alueet, taloudellinen tilanne, markkinoinnin tilanne sekä yrittäjän oma tahtotila tulevaisuuden suhteen. Haastattelun perusteella selvisi, että yrityksen markkinointi on tällä hetkellä lähes olematonta ja yrittäjä tarvitsee lisätietoa digitaalisen markkinoinnin tuomista mahdollisuuksista, jotta yrityksen tunnettavuus ja liikevaihto saataisi nousuun.
Teoriapohjan, yrittäjän antamien tietojen sekä tehdyn analysoinnin perusteella lopputulemana on ehdotuksia yrityksen digitaalisen ja perinteisen markkinoinnin käyttöönottoon. Osa ehdotuksen kohdista toteutettiin projektin aikana, osan yrittäjä toteuttaa itse myöhemmin sopivana ajankohtana.