Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Siivouspalveluhankinnan onnistumisen edellytyksiä

Myllykoski, Margit (2017)

 
Avaa tiedosto
Myllykoski_Margit.pdf (1.557Mt)
Lataukset: 


Myllykoski, Margit
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124726
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään palvelun hankintaprosessia tarpeiden ennakoinnista toimintojen kehittämiseen. Tutkimusongelmana oli löytää siivouspalveluhankinnan onnistumista heikentävät kriittiset tekijät, ”sudenkuopat”. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää siivouspalvelun hankintaosaamiseen, kilpailuttamismateriaaliin, laadunhallintaan ja yhteistyöhön sekä kehittämiseen liittyviä kriittisiä tekijöitä ja esittää siivouspalvelun lopputulosta parantavat kehittämisideat hyödynnettäväksi tulevaisuuden siivouspalveluhankintoihin.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena ja sitä täydennettiin kyselytutkimuksella sekä dokumenttianalyyseillä. Siivouspalveluhankintojen tilaajia sekä siivouspalvelun tuottajia edustavilta alan erilaisissa työtehtävissä toimivilta asiantuntijoilta kysyttiin heidän mielipiteitään ja näkökulmiaan siivouspalvelujen hankintaprosessin tarpeiden kartoittamisvaiheesta toimittajasuhteen johtamiseen ja kehittämiseen. Vastauksia saatiin kilpailuttamisen ongelmiin ja huonoa siivouspalvelun laatua aiheuttaviin tekijöihin. Haastateltavat edustivat sekä julkista että yksityistä sektoria. Asiakkaita palveluprosessissa ovat kaikki tilojen käyttäjät.

Tutkimus osoitti, että kehitettävää koko hankintaprosessin osalta oli sekä tilaajan että tuottajan toimissa. Kilpailutusprosessiin liittyen kehittämistä oli tarjouspyyntöjen palvelukuvausten, sopimuksenaikaisen toiminnan, laadunhallinnan ja yhteistyön osalta. Muutosta haluttiin yksimielisesti siivouspalveluhankintojen kovan kilpailun mukanaan tuomiin puhtauspalvelualan mainetta ja imagoa haittaaviin ilmiöihin. Hankintalaista johtuen julkisen sektorin hankinnat koetaan haastavammiksi kuin yksityisen sektorin hankinnat.

Tulokset ovat hyödynnettävissä julkisen kriittisen keskustelun avaamiseen puhtauspalvelujen kilpailuttamisen ja laadun nykytilasta. Opinnäytetyön tuloksia sekä teoreettista viitekehystä voi käyttää tarkastuslistana suunniteltaessa onnistuneita siivouspalveluhankintoja, uudistettuja hankintaosapuolten välisiä toimintamalleja tai laadittaessa tarjouspyyntöjä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste