Uuden budjetointijärjestelmän käyttöönotto Konserni X:ssä
Sipola, Kirsi (2009)
Sipola, Kirsi
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001271620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001271620
Tiivistelmä
Yrityksen vuositason talousjohtamisessa keskeisin väline on budjettiohjaus. Sen avulla yritys voi asettaa tavoitteensa, toteuttaa siinä määritettyjä toimenpiteitä ja tarkkailla tavoitteiden toteutumaa. Budjetointi on monivaiheinen yrityksen ja sen talouden johtamisprosessi, jonka perusosat ovat budjetin suunnittelu, toteutus ja tarkkailu.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, miten uuden budjetointijärjestelmän käyttöönottoprojekti vietiin läpi henkilöstönvuokrausalalla toimivassa toimeksiantajayrityksessä Konserni X:ssä, ja analysoida, miten pystytään parantamaan konsernin talousohjausta budjetti-/ennustejärjestelmän avulla. Käyttöönottoprosessin tehostamiseksi oli tavoitteena laatia uuden Cognos -budjetointitietojärjestelmän myyntibudjetin käyttöohje. Tarkoituksena on, että budjetointijärjestelmä motivoi henkilöstöä kiinnostumaan budjetoinnista.
Tutkimuksen teoriaosassa on selvitetty budjetointiin liittyviä peruskäsitteitä. Tietoa on myös budjettiseurannasta sekä budjetointitietoisuuden lisäämisestä yrityksissä. Tutkimuksen empiirinen osa oli rajattu koskemaan seitsemää yritystä, joista viisi on konserniyrityksiä. Konserni X:n budjetoinnin nykytilasta ja kehittämistarpeista saatiin tietoa haastattelemalla talousjohtajaa ja johtoryhmän jäsentä. Budjettijärjestelmän vaikutusta konsernin talousohjaukseen analysoitiin tutkimalla muun muassa mitä raporttivaihtoehtoja Cognosista on saatavilla. Projektin kulku -alalukuun kerättiin tietoa projektinseurantaraporteista.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että uutta järjestelmää hankittaessa tärkeässä asemassa on vaatimusmäärittely ja se, että järjestelmäntoimittaja on myös tietoinen vaatimuksista. Tältä osin projektin kulussa oli hieman epäselvyyksiä. Cognos vastaa hyvin kehittämistarpeisiin. Raportteja on mahdollista saada halutuilla valinnoilla ja budjettia ja toteutumia voi seurata järjestelmässä vierekkäisistä sarakkeista ja ero on heti nähtävillä. Myynnin budjetointiin laadittiin käyttöohje, jota tulevat käyttämään konsernin palvelualueiden myyntipäälliköt. Tulevaisuudessa budjetointijärjestelmää tullaan lanseeraamaan franchiseyrittäjille. Ennen tätä vaihetta on hyvä, että käyttöönottoprojektin kulku ja järjestelmästä saatava hyöty on dokumentoitu.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, miten uuden budjetointijärjestelmän käyttöönottoprojekti vietiin läpi henkilöstönvuokrausalalla toimivassa toimeksiantajayrityksessä Konserni X:ssä, ja analysoida, miten pystytään parantamaan konsernin talousohjausta budjetti-/ennustejärjestelmän avulla. Käyttöönottoprosessin tehostamiseksi oli tavoitteena laatia uuden Cognos -budjetointitietojärjestelmän myyntibudjetin käyttöohje. Tarkoituksena on, että budjetointijärjestelmä motivoi henkilöstöä kiinnostumaan budjetoinnista.
Tutkimuksen teoriaosassa on selvitetty budjetointiin liittyviä peruskäsitteitä. Tietoa on myös budjettiseurannasta sekä budjetointitietoisuuden lisäämisestä yrityksissä. Tutkimuksen empiirinen osa oli rajattu koskemaan seitsemää yritystä, joista viisi on konserniyrityksiä. Konserni X:n budjetoinnin nykytilasta ja kehittämistarpeista saatiin tietoa haastattelemalla talousjohtajaa ja johtoryhmän jäsentä. Budjettijärjestelmän vaikutusta konsernin talousohjaukseen analysoitiin tutkimalla muun muassa mitä raporttivaihtoehtoja Cognosista on saatavilla. Projektin kulku -alalukuun kerättiin tietoa projektinseurantaraporteista.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että uutta järjestelmää hankittaessa tärkeässä asemassa on vaatimusmäärittely ja se, että järjestelmäntoimittaja on myös tietoinen vaatimuksista. Tältä osin projektin kulussa oli hieman epäselvyyksiä. Cognos vastaa hyvin kehittämistarpeisiin. Raportteja on mahdollista saada halutuilla valinnoilla ja budjettia ja toteutumia voi seurata järjestelmässä vierekkäisistä sarakkeista ja ero on heti nähtävillä. Myynnin budjetointiin laadittiin käyttöohje, jota tulevat käyttämään konsernin palvelualueiden myyntipäälliköt. Tulevaisuudessa budjetointijärjestelmää tullaan lanseeraamaan franchiseyrittäjille. Ennen tätä vaihetta on hyvä, että käyttöönottoprojektin kulku ja järjestelmästä saatava hyöty on dokumentoitu.