Ohjelmistomuutoksen vaikutukset kiinteistösihteerien työhön
Toivakka, Tiia; Linden, Iina (2017)
Toivakka, Tiia
Linden, Iina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114601
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ohjelmistomuutoksen vaikutuksia kiinteistösihteerien työhön toimeksiantajayrityksessä. Lisäksi haluttiin tutkia, kuinka työtä voisi yhä ohjelmiston avulla tehostaa. Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan vastauksia siihen, onko ohjelmistomuutos tehostanut kiinteistösihteerien työtä ja vastannut heidän odotuksiaan.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin isännöintialaa ja toiminnanohjausjärjestelmän vaihtamista. Aihetta tutkittiin digitalisaation ja työn tehostumisen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltaviksi valittiin soveltuvuutensa perusteella neljä kiinteistösihteeriä ja haastattelut toteutettiin loka—marraskuussa 2016.
Tutkimustulosten perusteella kiinteistösihteerien työ oli tehostunut. Työn koettiin monilta osin helpottuneen ja nopeutuneen. Uusi yhtenäisempi järjestelmä poisti tarpeettomia työvaiheita ja teki päivittäistyöstä kevyempää. Uuden järjestelmän myötä myös paperinkäsittely väheni.
Tutkimuksen tuloksista voitiin päätellä, että automaatio toi mukanaan useita hyötyjä. Nopeutuneen työn myötä toimeksiantajayrityksen toiminta tehostui. Tehokkaampi toiminta takaa kustannussäästöt tulevaisuudessa ja parantaa yrityksen kannattavuutta. Näin myös yrityksen kilpailukyky kasvaa.
Jatkotutkimuksen voisi tehdä uuden järjestelmän vaikutuksista toimeksiantajayrityksen kannattavuuteen ja kustannustehokkuuteen. Myös isännöitsijöiden työtapojen yhtenäistämistä voisi tutkia, sillä tämä helpottaisi koko työyhteisön toimintaa. Ohjelmistotoimittajalle puolestaan voisi tehdä tutkimuksen koskien asiakastyytyväisyyttä koulutusta kohtaan.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin isännöintialaa ja toiminnanohjausjärjestelmän vaihtamista. Aihetta tutkittiin digitalisaation ja työn tehostumisen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltaviksi valittiin soveltuvuutensa perusteella neljä kiinteistösihteeriä ja haastattelut toteutettiin loka—marraskuussa 2016.
Tutkimustulosten perusteella kiinteistösihteerien työ oli tehostunut. Työn koettiin monilta osin helpottuneen ja nopeutuneen. Uusi yhtenäisempi järjestelmä poisti tarpeettomia työvaiheita ja teki päivittäistyöstä kevyempää. Uuden järjestelmän myötä myös paperinkäsittely väheni.
Tutkimuksen tuloksista voitiin päätellä, että automaatio toi mukanaan useita hyötyjä. Nopeutuneen työn myötä toimeksiantajayrityksen toiminta tehostui. Tehokkaampi toiminta takaa kustannussäästöt tulevaisuudessa ja parantaa yrityksen kannattavuutta. Näin myös yrityksen kilpailukyky kasvaa.
Jatkotutkimuksen voisi tehdä uuden järjestelmän vaikutuksista toimeksiantajayrityksen kannattavuuteen ja kustannustehokkuuteen. Myös isännöitsijöiden työtapojen yhtenäistämistä voisi tutkia, sillä tämä helpottaisi koko työyhteisön toimintaa. Ohjelmistotoimittajalle puolestaan voisi tehdä tutkimuksen koskien asiakastyytyväisyyttä koulutusta kohtaan.