Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"AINA LIIAN KALLISTA" : Tutkimus B2B-myynnin kovimmista haasteista vallitsevassa taloustilanteessa

Herrala, Juha (2010)

 
Avaa tiedosto
Herrala.Juha.pdf (2.984Mt)
Lataukset: 


Herrala, Juha
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004086235
Tiivistelmä
Tiivistelmä

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää myynnin ammattilaisten kovimmat haasteet B2B-myyntiprosessin eri vaiheissa. Tarkoituksena oli löytää ne myynnin esteet, joihin myyjät tällä hetkellä helpoimmin kompastuvat ja antaa kehitysideoita näiden kompastuskivien ylittämiseksi. Tutkimusnäkökulmana käytettiin vallitsevan taloustilanteen vaikutusta yritysmyynnin uusasiakashankintaan.

Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Kohderyhmälle esitetyt kysymykset koostuivat pääosin monivalintakysymyksistä. Muutamiin kysymyksiin liitetyt avoimet kentät antoivat tutkittaville mahdollisuuden perustella vastauksiaan omin sanoin. Tätä kautta saatiin myös myyntihenkilöiden omia kehitysehdotuksia kustakin tutkitusta myynnin haastealueesta. Tutkimuksen kohderyhmä koostui 1082 Pirkanmaalaisesta myynti- ja markkinointityön asiantuntijasta, jotka ovat työn tilaajan Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset, SMKJ ry:n jäseniä. Vastauksia kertyi kaikkiaan 133 kappaletta.

Tulosten luotettavuuden parantamiseksi tutkimuskysymykset luotiin yhteistyössä SMKJ ry:n asiantuntijan kanssa. Kysymysten asettelussa onnistuttiin, koska tutkittavista asioista saatiin halutun tyyppiset vastaukset. Tutkimuskysymykset liittyivät tutkittavien päivittäisiin työtehtäviin. Vastaajat vastasivat lähes jokaiseen kysymykseen tutkimuksen tavoitteiden mukaisesti. Useassa kohdassa vastaajalla oli mahdollisuus käyttää avointa tekstikenttää perusteluihin, ellei hän muuten löytänyt mieleistään vastausvaihtoehtoa.

Tutkimuksessa selvisi, että myyntiprosessin kovin yksittäinen haaste on hinnan perusteleminen asiakkaalle myyntitapaamisen aikana. Onnistuvat myyjät erottuivat heikommista siinä, että heillä on taito paketoida myyntihinnat asiakkaan saamien hyötyjen ja etujen sisään. Harvemmin myönteisiä ostopäätöksiä kuulevat myyjät taas perustelivat hintojaan yleensä tuotteen ominaisuuksien avulla. Toinen merkittävä tässä taloustilanteessa erityisesti näkyvä haaste, joka nousi tutkimuksessa esiin, oli yleisen kilpailun lisääntyminen myyntikentällä. Myyjien mukaan talouden laskusuhdanteessa tarjoajia on enemmän, jonka vuoksi kaupan saamiseen tarvitaan enemmän asiakkaan luona vietettyä aikaa.

Opinnäytetyössä päädyttiin siihen tulokseen, että myynnissä onnistuminen vaikean taloustilanteen aikana vaatii myyntiorganisaation asiakasaktiivisuuden lisäämistä kontaktien ja tapaamisten kautta, sekä asiakaslähtöistä ajattelutapaa. Tärkeimmäksi myyntiä vauhdittavaksi tekijäksi havaittiin luottamus myyjän ja asiakkaan välillä. Opinnäytetyön tulosten avulla yksittäisten myyjien on mahdollista kehittää omia myyntiprosessejaan ja saada tietoa siitä, mitä heidän kollegansa ajattelevat myyntiasioista. Vastauksista poimittiin kaikkiaan 7 eri päähaastetta, joihin annettiin parannusehdotuksia. Näitä konkreettisia vinkkejä seuraamalla jokainen kompuroiva myyjä voi varmasti parantaa onnistumisprosenttia omassa leipätyössään.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste