Pohjola Talotuotanto Oy:n laatudokumentoinnin kehittäminen
Laakso, Sami (2017)
Laakso, Sami
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704194983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704194983
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Pohjola Talotuotanto Oy:lle laatukansio, johon saa tallennettua kaikki laatuun liittyvät dokumentit. Työn taustalla oli yrityksen yhteisen laatudokumentointipaikan puuttuminen. Dokumentoinnin tavoite oli olla mahdollisimman tehokasta ja käyttäjäystävällistä. Sen vuoksi kuvadokumentointiin kiinnitettiin erityistä huomiota.
Projektikohtaiseen laatukansioon kerättiin valmiita työkaluja ja malleja laadunhallintaan. Niiden ideana on olla mahdollisimman helposti kehitettäviä yrityksen tarpeiden mukaan. Mallit luotiin sekä tämänhetkiseen tilanteeseen, että tulevaisuuteen, jossa saattaa tulla vastaan nykyhetkestä poikkeavia projekteja. Laatukansioon luotiin kuvapankki, johon saa talletettua asuntokohtaisesti kuvia eri työvaiheista. Kuvat säilyvät projektikohtaisesti pilvipalvelussa. Kansioon luotiin paikka työmaan kaikille laadunhallinnan dokumenteille ja viranomaisasiakirjoille. Kansioon laadittiin myös työmaakohtainen laatusuunnitelma, josta selviävät muun muassa työmaan erityispiirteet sekä aiempien kohteiden mahdolliset ongelmat.
Pienemmän kokoluokan yrityksen laatukansion tärkeimmät ominaisuudet ovat tehokkuus ja muunneltavuus. Sisältöä pitää pystyä muokkaamaan tarpeita vastaavaksi, jolloin kansiosta on mahdollista saada optimaalinen hyöty. Jatkuva dokumentoinnin kehittäminen on yrityksen valttikortti laatukilpailussa, joka vie rakennusalan laatua isoin askelein eteenpäin. Kuvadokumentointi on osoittautunut erinomaiseksi keinoksi työvaiheiden laadun todistamiseen. Läpinäkyvyys koko hankkeessa on merkki asiakkaille ja yhteistyökumppaneille yrityksen luotettavuudesta ja laadukkaasta tekemisestä.
Projektikohtaiseen laatukansioon kerättiin valmiita työkaluja ja malleja laadunhallintaan. Niiden ideana on olla mahdollisimman helposti kehitettäviä yrityksen tarpeiden mukaan. Mallit luotiin sekä tämänhetkiseen tilanteeseen, että tulevaisuuteen, jossa saattaa tulla vastaan nykyhetkestä poikkeavia projekteja. Laatukansioon luotiin kuvapankki, johon saa talletettua asuntokohtaisesti kuvia eri työvaiheista. Kuvat säilyvät projektikohtaisesti pilvipalvelussa. Kansioon luotiin paikka työmaan kaikille laadunhallinnan dokumenteille ja viranomaisasiakirjoille. Kansioon laadittiin myös työmaakohtainen laatusuunnitelma, josta selviävät muun muassa työmaan erityispiirteet sekä aiempien kohteiden mahdolliset ongelmat.
Pienemmän kokoluokan yrityksen laatukansion tärkeimmät ominaisuudet ovat tehokkuus ja muunneltavuus. Sisältöä pitää pystyä muokkaamaan tarpeita vastaavaksi, jolloin kansiosta on mahdollista saada optimaalinen hyöty. Jatkuva dokumentoinnin kehittäminen on yrityksen valttikortti laatukilpailussa, joka vie rakennusalan laatua isoin askelein eteenpäin. Kuvadokumentointi on osoittautunut erinomaiseksi keinoksi työvaiheiden laadun todistamiseen. Läpinäkyvyys koko hankkeessa on merkki asiakkaille ja yhteistyökumppaneille yrityksen luotettavuudesta ja laadukkaasta tekemisestä.