Strukturoitu aistituokio Tilapäisyksikkö Poijun asiakkaille
Majuri, Hanna (2017)
Majuri, Hanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704215091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704215091
Tiivistelmä
Multisensorisen toiminnan avulla voi harjoitella tuttuja aistimuksia, totutella uusiin aistimuksiin, jäsentää toimintaa ja rentoutua. Uuden oppiminen vahvistaa ja kehittää toimintakykyä. Aisteja stimuloivilla välineillä harjoitellaan erilaisia aistimuksia monipuolisesti. Opinnäytetyön teoriapohja keskittyy aistijärjestelmiin, sensoriseen integraatioon ja multisensoriseen toimintaan. Strukturoitu aistituokio on suunniteltu erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Porin kaupungin tilapäisyksikkö Poijun kanssa. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen tarkoituksena oli tarjota tilapäisyksikön asiakkaille uusia aistielämyksiä turvallisessa ympäristössä. Strukturoidun aistituokion ja vuorovaikutuksen avulla työntekijät saivat tietoa asiakkaan taidoista ja aistipulmista sekä saivat uuden työkalun arkeen.
Opinnäytetyö sisältää listauksen aistituokiossa käytetyistä välineistä ja oh-jeistuksen strukturoidun aistituokion toteuttamista varten. Ohjeistus löytyy opinnäytetyön lopusta (liite 2). Työntekijät toteuttivat aistituokiota neljän vii-kon seurantajakson ajan. Tämän jakson jälkeen strukturoitu aistituokio ja välineet jäivät Poijuun käytettäviksi asiakkaiden kanssa.
Kehitetystä aistituokiosta kerättiin systemaattisesti palautetta. Palautekaavakkeen (liite 3) perusteella arvioitiin välineistön ja aistituokion struktuurin toimivuutta ja mahdollisia kehittämistarpeita. Tulokset olivat positiivisia ja jatkokehittämismahdollisuutena strukturoitua aistituokiota voisi toteuttaa myös muissa Porin kaupungin asumisyksiköissä.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Porin kaupungin tilapäisyksikkö Poijun kanssa. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen tarkoituksena oli tarjota tilapäisyksikön asiakkaille uusia aistielämyksiä turvallisessa ympäristössä. Strukturoidun aistituokion ja vuorovaikutuksen avulla työntekijät saivat tietoa asiakkaan taidoista ja aistipulmista sekä saivat uuden työkalun arkeen.
Opinnäytetyö sisältää listauksen aistituokiossa käytetyistä välineistä ja oh-jeistuksen strukturoidun aistituokion toteuttamista varten. Ohjeistus löytyy opinnäytetyön lopusta (liite 2). Työntekijät toteuttivat aistituokiota neljän vii-kon seurantajakson ajan. Tämän jakson jälkeen strukturoitu aistituokio ja välineet jäivät Poijuun käytettäviksi asiakkaiden kanssa.
Kehitetystä aistituokiosta kerättiin systemaattisesti palautetta. Palautekaavakkeen (liite 3) perusteella arvioitiin välineistön ja aistituokion struktuurin toimivuutta ja mahdollisia kehittämistarpeita. Tulokset olivat positiivisia ja jatkokehittämismahdollisuutena strukturoitua aistituokiota voisi toteuttaa myös muissa Porin kaupungin asumisyksiköissä.