Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Perusterveydenhuollon vastaanotolla edellytettävä osaaminen : Hoitohenkilöstön näkökulma

Raaska, Heini-Ilona (2017)

 
Avaa tiedosto
Raaska_Heini-Ilona.pdf (876.7Kt)
Lataukset: 


Raaska, Heini-Ilona
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124662
Tiivistelmä
Hoitohenkilöstön osaamisen tunnistaminen ja osaamisen ennakointi ovat merkittävä osa toimivaa terveydenhuoltoa, ja se toimii tuottavan organisaation tunnusmerkkinä. Hoitohenkilöstön osaamisen kuvaamista voidaan jäsentää ydin- ja avainprosessien kautta, jolloin osaaminen oikein kohdistettuna tuottaa oikea-aikaista ja tutkitusti vaikuttavaa terveydenhuollon palvelua sekä antaa informatiivista tietoa yksilölle, yhteisölle ja organisaatiolle. Tavoitteena on saada vastaanoton henkilöstön osaaminen näkyväksi ja prosessoiduksi toiminnaksi, jonka kautta voidaan antaa tietoa organisaatiolle osaamisen kehittämistä ajatellen.
Kehittämistyön menetelmänä käytettiin hoitohenkilökunnalle suunnattua sähköpostikyselyä ja Rohdon kehittämistyön lähestymistapaa, jolla ei ole yksittäistä oppimiskäsitystä tai teoriaa vaan kysymyksessä on non-behavioristinen tapa ymmärtää aikuisen oppimista ja muutoksen problematiikkaa. Oppimista ohjataan eikä jaettavaa tietoa kaadeta henkilöstön itsensä käsiteltäväksi. Kehittämistyön kyselystä saadut vastaukset prosessoitiin yhteisöllisesti Rohdon tietotaito-pajoissa, ja kehittämistyön tuloksena syntyi perusterveydenhuollon vastaanoton osaamisen määritelmä henkilöstön itsensä kuvaamana. Osaamisen kuvaus pohjautuu kirjallisuuteen, Rohdon kehittämispajoissa tehtyyn sisältöluokitteluun sekä kvalitatiivisen analyysin menetelmään. Osaamisen ydinprosesseiksi syntyivät hoitokontakti, hoidon kokoaminen, hoidon seuranta ja arviointi sekä toimistotyö.
Voidaan siis todeta, että osaamisen tunnistaminen ja henkilöstön sitouttaminen prosessiin edesauttavat osaamisen kehittymisessä. Tulevaisuudessa tarvitaan yhtenäisiä toimintamalleja osaamisen mittaamiselle, näin voidaan vastata hoitohenkilöstön ja organisaation kehittämistarpeisiin sekä haluun kehittyä hoitotyössä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste