Holiday Club Resorts Oy:n sisäinen työnantajakuva
Kolehmainen, Sofia (2017)
Kolehmainen, Sofia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265477
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii vapaa-ajan asumisen ja matkailun toimija Holiday Club Resorts Oy:n sisäistä työnantajakuvaa ja on toteutettu toimeksiantona yritykselle. Tutkimuksen pääongelmana oli: ”Miten Holiday Club Resorts Oy:n sisäistä työnantajakuvaa voidaan kehittää?”
Tutkimuksen viitekehyksessä on käytetty viestintä- sekä HR-alan kirjallisuutta. Viitekehyksessä kerrotaan mielikuvatermeistä, kuten yrityskuva, maine ja työnantajakuva, sekä käsitellään niihin vaikuttavia tekijöitä, niiden merkitystä yritykselle sekä suhdetta toisiinsa. Kappaleessa 3 perehdytään ensin Holiday Clubiin yrityksenä ja tämän jälkeen käydään läpi tutkimus sekä kyselystä saadut vastaukset.
Tutkimus rajattiin koskemaan vain Holiday Clubin Suomen henkilöstöä. Perusjoukkoon otettiin mukaan myös yhteistyökumppaneiden kautta Holiday Clubilla työskentelevät. Tutkimuksen perusjoukko koostui yhteensä noin 800 henkilöstä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kokonaistutkimuksena. Holiday Club Resorts Oy:n sisäiseen työnantajakuvaan liittyvä aineisto kerättiin teettämällä kysely henkilöstölle helmikuussa 2017 osana henkilöstökyselyä. Kysely koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä.
Kyselyn vastausprosentti oli kokonaisuudessaan noin 57. Holiday Clubin työntekijöistä 63 % vastasi kyselyyn, yhteistyökumppaneiden kautta työskentelevistä noin 37 %.
Holiday Clubin sisäisen työnantajakuvan voidaan nähdä olevan suhteellisen hyvä. Tutkimuksen tulosten perusteella jopa noin 91 % olisi valmis suosittelemaan Holiday Clubia työnantajana. Holiday Club nähdään luotettavana ja varmana työpaikkana. Holiday Club on työilmapiiriltään pääasiassa todella hyvä työpaikka. Kuitenkin sisäistä työnantajakuvaa voitaisiin kehittää kiinnittämällä huomiota sisäiseen viestintään, työssä jaksamiseen, rakentavampaan palautteenantoon sekä sitouttamiseen.
Tutkimuksen viitekehyksessä on käytetty viestintä- sekä HR-alan kirjallisuutta. Viitekehyksessä kerrotaan mielikuvatermeistä, kuten yrityskuva, maine ja työnantajakuva, sekä käsitellään niihin vaikuttavia tekijöitä, niiden merkitystä yritykselle sekä suhdetta toisiinsa. Kappaleessa 3 perehdytään ensin Holiday Clubiin yrityksenä ja tämän jälkeen käydään läpi tutkimus sekä kyselystä saadut vastaukset.
Tutkimus rajattiin koskemaan vain Holiday Clubin Suomen henkilöstöä. Perusjoukkoon otettiin mukaan myös yhteistyökumppaneiden kautta Holiday Clubilla työskentelevät. Tutkimuksen perusjoukko koostui yhteensä noin 800 henkilöstä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kokonaistutkimuksena. Holiday Club Resorts Oy:n sisäiseen työnantajakuvaan liittyvä aineisto kerättiin teettämällä kysely henkilöstölle helmikuussa 2017 osana henkilöstökyselyä. Kysely koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä.
Kyselyn vastausprosentti oli kokonaisuudessaan noin 57. Holiday Clubin työntekijöistä 63 % vastasi kyselyyn, yhteistyökumppaneiden kautta työskentelevistä noin 37 %.
Holiday Clubin sisäisen työnantajakuvan voidaan nähdä olevan suhteellisen hyvä. Tutkimuksen tulosten perusteella jopa noin 91 % olisi valmis suosittelemaan Holiday Clubia työnantajana. Holiday Club nähdään luotettavana ja varmana työpaikkana. Holiday Club on työilmapiiriltään pääasiassa todella hyvä työpaikka. Kuitenkin sisäistä työnantajakuvaa voitaisiin kehittää kiinnittämällä huomiota sisäiseen viestintään, työssä jaksamiseen, rakentavampaan palautteenantoon sekä sitouttamiseen.