Tekla Civilin piirustustuotannon tehostaminen
Salo, Mirva (2017)
Salo, Mirva
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275519
Tiivistelmä
Vaikka nykyään infrasuunnittelua tehdään lähtökohtaisesti mallipohjaisesti, useat tilaajat vaativat suunnitelmat myös dokumenttipohjaisina. Tämä esitystavan muunnos vaatii käytännössä runsaasti käsityötä, jotta haluttu tieto saadaan malleista dokumentteihin tilaajien toivomalla tavalla. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keino vähentää suunnitelmien viimeistelytyöhön käytettävää aikaa Destia Oy:n Asiantuntijapalveluissa. Destian Asiantuntijapalveluissa oli entuudestaan tiedossa, että heidän käyttämässään Tekla Civil suunnitteluohjelmassa on valmis ohjaustiedosto, jolla voidaan ohjata mallin muunnosta dokumenttipohjaiseksi suunnitelmaksi.
Aluksi opinnäytetyössä selvitettiin kyselytutkimuksella Destia Oy:n suunnittelijoiden kokemuksia ja tuntemuksia viimeistelytyöstä ja siihen käytettävistä menetelmistä. Kyselyn avulla saatiin selville, että ohjaustiedostoja ei hyödynnetä aktiivisesti suunnitelmien viimeistelyyn. Yksi selkeä syy sille ettei ohjaustiedostoja hyödynnetä on se, että tätä ominaisuutta ei ole dokumentoitu Tekla Civilin ohjeeseen.
Ohjaustiedostojen tehokasta hyödyntämistä varten tässä opinnäytetyössä selvitettiin kuinka ohjaustiedostot toimivat ja luotiin käyttöohjeet Tekla Civilin ohjaustiedostoille. Lisäksi opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään Yleisten inframallivaatimusten mukaista InfraBIM-nimikkeistöä sekä CAD-kuvatasojärjestelmää.
Opinnäytetyön avulla saatu hyöty on selkeä, mutta rajallinen. Tilaajien omat kuva-tasojärjestelmät ja Tekla Civilin puutteet teettävät edelleen käsityötä - täydellistä ohjaustiedostoa ei pystytä toteuttamaan edes asiakaskohtaisesti. Tulevaisuudessa pitäisikin kiinnittää enemmän huomiota suunnitelmien sisältöön ulkonäön sijaan kustannuksien säästämiseksi. Lisäksi eri nimeämiskäytännöt eivät anna lisäarvoa suunnitelmiin, vaan lähinnä vaikeuttavat niiden lukemista ja tuottamista. Yhtenäiset nimeämiskäytännöt koko alalla malli- ja dokumenttipohjaiseen suunnitteluun olisivat suunnitelmien informatiivisuuden sekä työn tehokkuuden kannalta perusteltuja.
Opinnäytetyöhön sisältyy salassa pidettävinä liitteinä Destia Oy:n Asiantuntijapalveluille tehty ohjaustiedostojen käyttöohje sekä valmis ohjaustiedosto.
Aluksi opinnäytetyössä selvitettiin kyselytutkimuksella Destia Oy:n suunnittelijoiden kokemuksia ja tuntemuksia viimeistelytyöstä ja siihen käytettävistä menetelmistä. Kyselyn avulla saatiin selville, että ohjaustiedostoja ei hyödynnetä aktiivisesti suunnitelmien viimeistelyyn. Yksi selkeä syy sille ettei ohjaustiedostoja hyödynnetä on se, että tätä ominaisuutta ei ole dokumentoitu Tekla Civilin ohjeeseen.
Ohjaustiedostojen tehokasta hyödyntämistä varten tässä opinnäytetyössä selvitettiin kuinka ohjaustiedostot toimivat ja luotiin käyttöohjeet Tekla Civilin ohjaustiedostoille. Lisäksi opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään Yleisten inframallivaatimusten mukaista InfraBIM-nimikkeistöä sekä CAD-kuvatasojärjestelmää.
Opinnäytetyön avulla saatu hyöty on selkeä, mutta rajallinen. Tilaajien omat kuva-tasojärjestelmät ja Tekla Civilin puutteet teettävät edelleen käsityötä - täydellistä ohjaustiedostoa ei pystytä toteuttamaan edes asiakaskohtaisesti. Tulevaisuudessa pitäisikin kiinnittää enemmän huomiota suunnitelmien sisältöön ulkonäön sijaan kustannuksien säästämiseksi. Lisäksi eri nimeämiskäytännöt eivät anna lisäarvoa suunnitelmiin, vaan lähinnä vaikeuttavat niiden lukemista ja tuottamista. Yhtenäiset nimeämiskäytännöt koko alalla malli- ja dokumenttipohjaiseen suunnitteluun olisivat suunnitelmien informatiivisuuden sekä työn tehokkuuden kannalta perusteltuja.
Opinnäytetyöhön sisältyy salassa pidettävinä liitteinä Destia Oy:n Asiantuntijapalveluille tehty ohjaustiedostojen käyttöohje sekä valmis ohjaustiedosto.