The interaction between the superior and the employee and the importance of it in well-being at workplace
Mäntylä, Anni (2017)
Mäntylä, Anni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265396
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on erittäin ajankohtainen aihe alati muuttuvassa yhteiskunnassa. Esimies on suuressa merkityksessä, kun ajatellaan työhyvinvointia. Sekä esimiesten että työntekijöiden jaksaminen on tärkeää, kuin myös viihtyminen töissä ja molemmat näistä näyttelevät suurta osaa yrityksissä. Kun henkilöstö voi hyvin ja osaa kommunikoida keskenään, he pystyvät antamaan täyden työpanoksensa omaan työhönsä.
Tässä opinnäytetyössä pohdin sitä, miten esimiesten ja työntekijöiden välinen vuorovaikutus toimii ja miten se vaikuttaa työhyvinvointiin. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää millaisena sekä työntekijät että esimiehet kokevat vuorovaikutuksen ja miten se vaikuttaa työhyvinvointiin. Opinnäytetyö tehtiin sekä esimiesten että työntekijöiden näkökulmasta ja molempien vastaukset käsitellään lopussa.
Lähteinä opinnäytetyössäni käytin erilaisia työhyvinvointiin ja vuorovaikutukseen liittyviä kirja- ja internetlähteitä, mutta pääasiassa kirjalähteitä. Opinnäytetyössäni käytin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimus toteutettiin haastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä 8, joista 4 oli neljä esimiestä ja 4 työntekijää. Haastattelussa oli 10 kysymystä, jotka liittyivät työhyvinvointiin, motivaatioon, vuorovaikutukseen ja palautteen antamiseen ja saamiseen.
Opinnäytetyössä havaittiin, että esimiehen ja työntekijän välisellä vuorovaikutuksella on suuri merkitys työhyvinvoinnissa. Esimies toimii esimerkkinä omalla käytöksellään ja toiminnallaan ja hänen vastuullaan on huolehtia työhyvinvoinnin toimivuudesta. Esimiehen vastuulla on myös huolehtia motivoinnista ja palautteenantamisesta, mutta on tärkeää, että myös työntekijät motivoivat toisiaan ja antavat palautetta. Esimiehen ja työntekijän välillä tulee olla avoin, läsnä oleva ja luottamuksellinen suhde, jotta vuorovaikutuksella ja sitä kautta työhyvinvoinnilla on mahdollisuus onnistua.
Tässä opinnäytetyössä pohdin sitä, miten esimiesten ja työntekijöiden välinen vuorovaikutus toimii ja miten se vaikuttaa työhyvinvointiin. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää millaisena sekä työntekijät että esimiehet kokevat vuorovaikutuksen ja miten se vaikuttaa työhyvinvointiin. Opinnäytetyö tehtiin sekä esimiesten että työntekijöiden näkökulmasta ja molempien vastaukset käsitellään lopussa.
Lähteinä opinnäytetyössäni käytin erilaisia työhyvinvointiin ja vuorovaikutukseen liittyviä kirja- ja internetlähteitä, mutta pääasiassa kirjalähteitä. Opinnäytetyössäni käytin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimus toteutettiin haastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä 8, joista 4 oli neljä esimiestä ja 4 työntekijää. Haastattelussa oli 10 kysymystä, jotka liittyivät työhyvinvointiin, motivaatioon, vuorovaikutukseen ja palautteen antamiseen ja saamiseen.
Opinnäytetyössä havaittiin, että esimiehen ja työntekijän välisellä vuorovaikutuksella on suuri merkitys työhyvinvoinnissa. Esimies toimii esimerkkinä omalla käytöksellään ja toiminnallaan ja hänen vastuullaan on huolehtia työhyvinvoinnin toimivuudesta. Esimiehen vastuulla on myös huolehtia motivoinnista ja palautteenantamisesta, mutta on tärkeää, että myös työntekijät motivoivat toisiaan ja antavat palautetta. Esimiehen ja työntekijän välillä tulee olla avoin, läsnä oleva ja luottamuksellinen suhde, jotta vuorovaikutuksella ja sitä kautta työhyvinvoinnilla on mahdollisuus onnistua.