Kotihoidon optimointi : hoitajien kokemuksia
Lehtonen, Jaana; Hannula, Paula (2017)
Lehtonen, Jaana
Hannula, Paula
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275524
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitajien kokemuksia kotihoidon optimoinnista. Työ toteutettiin yhteistyössä Tampereen kaupungin kotihoidon, Takahuhdin lähipalvelualueen kanssa. Tavoitteena oli saada hoitajien ääni kuuluviin ja tuottaa uutta tietoa kotihoidon optimoinnista. Opinnäytetyö tehtiin laadullista menetelmää käyttäen ja aineisto kerättiin kirjeitse hoitajilta. Aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Mitä optimointi on? Miten optimointi on muuttanut kotihoitoa?
Opinnäytetyön tulosten mukaan hoitajilla oli hyvin samankaltaisia kokemuksia kotihoidon optimoinnista. Hoitajien kokemuksien mukaan kotihoidon optimointi vaikutti omahoitajuuteen epäedullisesti. Omahoitajan käynnit asiakkaalla olivat vähentyneet ja vaihtuvuus oli suurta, mikä lisäsi ongelmia tiedonkulussa. Hoitajat kokivat myös kiireen lisääntyneen optimoinnin myötä, mikä vaikutti hoitotyön laatuun. Kokemukset osoittivat myös, että välimatkat asiakkaiden välillä olivat pidentyneet ja sovittuja käyntiaikoja ei pystytty noudattamaan. Hoitajat toivoivat, että optimointi saataisiin toiminaan paremmin ja että he voisivat mahdollisuuksien mukaan itse olla mukana työnjärjestelyssä. Eniten hoitajat halusivat/toivoivat, että välimatkat ja asiakaslistat suunnitellaan järkeviksi ja että optimoinnista luovutaan kokonaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyömme aihe on ajankohtainen ja hyödyllinen. Kotihoidon optimointi on muuttanut hoitajien arkea kotihoidossa verrattuna manuaaliseen työnjärjestelyyn. Tulevaisuudessa kotihoidon optimoinnin vaikutuksia olisi tarpeellista tutkia myös asiakkaiden näkökulmasta. Kotihoidon optimoinnin tarkoituksena on ollut myös taloudellinen hyöty. Jatkotutkimusehdotuksena voisi olla tutkimus siitä, onko optimointi täyttänyt sille asetetut taloudelliset tavoitteet.
Opinnäytetyön tulosten mukaan hoitajilla oli hyvin samankaltaisia kokemuksia kotihoidon optimoinnista. Hoitajien kokemuksien mukaan kotihoidon optimointi vaikutti omahoitajuuteen epäedullisesti. Omahoitajan käynnit asiakkaalla olivat vähentyneet ja vaihtuvuus oli suurta, mikä lisäsi ongelmia tiedonkulussa. Hoitajat kokivat myös kiireen lisääntyneen optimoinnin myötä, mikä vaikutti hoitotyön laatuun. Kokemukset osoittivat myös, että välimatkat asiakkaiden välillä olivat pidentyneet ja sovittuja käyntiaikoja ei pystytty noudattamaan. Hoitajat toivoivat, että optimointi saataisiin toiminaan paremmin ja että he voisivat mahdollisuuksien mukaan itse olla mukana työnjärjestelyssä. Eniten hoitajat halusivat/toivoivat, että välimatkat ja asiakaslistat suunnitellaan järkeviksi ja että optimoinnista luovutaan kokonaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyömme aihe on ajankohtainen ja hyödyllinen. Kotihoidon optimointi on muuttanut hoitajien arkea kotihoidossa verrattuna manuaaliseen työnjärjestelyyn. Tulevaisuudessa kotihoidon optimoinnin vaikutuksia olisi tarpeellista tutkia myös asiakkaiden näkökulmasta. Kotihoidon optimoinnin tarkoituksena on ollut myös taloudellinen hyöty. Jatkotutkimusehdotuksena voisi olla tutkimus siitä, onko optimointi täyttänyt sille asetetut taloudelliset tavoitteet.